Законопроект №8125 «Про концесії» слід доопрацювати, зокрема, щодо змін до земельного законодавства, оскільки деякі його норми можуть спровокувати корупційні ризики і порушувати права законних землекористувачів та власників земельних ділянок, вказує в своїх зауваженнях і пропозиціях до проекту закону Європейська бізнес асоціація (ЄБА).
«ЄБА підготувала і направила ряд зауважень і пропозицій до законопроекту «Про концесії». Хоча асоціація концептуально підтримує законопроект і вважає його прийняття важливим і необхідним для бізнесу, наші експерти прийшли до висновку, що деякі положення документа потребують доопрацювання», — пише Інтерфакс-Україна з посиланням на повідомлення асоціації.
Згідно із запропонованими в документі змінами до законодавства, передбачається введення нових механізмів примусового припинення прав на земельні ділянки (право користування, власності) в разі їх вилучення для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, підкреслюють експерти ЄБА.
«У такому разі вважається, що земельну ділянку вилучають з мотивів «суспільної необхідності». При цьому, на відміну від чинного законодавства, припинення прав на земельну ділянку буде відбуватися в позасудовому порядку, без згоди землекористувачів. Однак, зазначені зміни не обгрунтовані і можуть порушувати права законних землекористувачів і землевласників, і надають необгрунтовані переваги проектам, які здійснюються в рамках державно-приватного партнерства та концесійного договору», — вважають експерти ЄБА.
В цілому, асоціація звертає увагу, що, крім змін до земельного законодавства, концептуального доопрацювання вимагають також норми щодо створення юридичної особи на допомогу державним партнерам, питання підсудності спорів щодо договорів державно-приватного партнерства і, зокрема, концесійних договорів, порядку укладення концесійних договорів шляхом проведення прямих переговорів з орендарем держмайна, а також заміни концесіонера і іпотеки концесійних прав.
Крім того, ЄБА внесла зауваження щодо гарантій прав концесіонера і одноразової фіксованої плати та умов встановлення її розміру. Зокрема, ЄБА називає дискусійним питання необхідності створення Кабінетом міністрів юрособи для допомоги державним партнерам. Як підкреслюють її експерти, підготовкою проектів державно-приватного партнерства будуть займатися, по-перше, відповідні працівники державних або комунальних органів, які виступають державними партнерами (концесієдавцями) і які отримують за цю роботу відповідну заробітну плату, по-друге, радники, що залучаються державними партнерами, по-третє, залучені держпартнерами до роботи конкурсної комісії експерти.
«Більш того, якщо питання оплати послуг, наданих радниками, незалежними експертами, міжнародними фінансовими організаціями врегульовано законопроектом, то джерела, за рахунок яких буде забезпечуватися «самоокупність» новоствореної юрособи, неясні», — вказує ЄБА.