Оновити засіки: Власники елеваторів нарощують темпи модернізації

Оновити засіки: Власники елеваторів нарощують темпи модернізації

Будівництво нового елеватора коштує 200 до 300 доларів/тонну зберігання; купівля старих підприємств обійдеться в 10 разів менше.

Оновити засіки: Власники елеваторів нарощують темпи модернізації

Будівництво нового елеватора коштує 200 до 300 доларів/тонну зберігання; купівля старих підприємств обійдеться в 10 разів менше.

Олександр Суков

«Укрзалізниця», як би на неї не скаржилися зернотрейдери — не єдина проблема аграрної інфраструктури. Елеваторна інфраструктура теж давно відстала від стрімких темпів розвитку аграрного ринку. Правда, на відміну від транспортного монополіста, власники елеваторів готові витратитися, щоб нівелювати цей розрив.

Минулого тижня французька компанія AgroGeneration заявила про плани інвестувати 10 млн євро в проект із розширення потужностей по зберіганню зерна в Україні на 50%, з поточних 240 тис. тонн. В активі у AgroGeneration в Україні 100 тис. га землі. У минулому сезоні її доходи впали вдвічі через слабкі цін і зниження врожайності кукурудзи та соняшнику. Нові потужності зі зберігання будуть побудовані на півночі України, де розташовуються земельні активи компанії.

У своїх планах компанія AgroGeneration не унікальна. Все більше великих холдингів, і гравців середньої руки декларують готовність модернізувати або будувати з нуля елеватори. Так, LNZ Group оголосила про початок другого етапу будівництва елеваторного комплексу агрофірми «Вікторія» в Білопілля Сумської області, проектна потужність елеватора становитиме 77 тис. тонн. А компанія «Ізюм Агро Інвест» (Харківська область) відкрила новий елеваторний комплекс потужністю 8 тис. тонн зберігання. Також в квітні компанія «Черкаси-Дніпро Агро» заявила про початок будівництва нового зерносховища на 10 тис. тонн зберігання, тоді як сьогодні потужності складають 5 тис. тонн. І компанія «Агро ЛВ Лімітед» в середині квітня ввела в експлуатацію елеваторний комплекс потужністю 12 тис. тонн зберігання в с. Новосілки-Гостинні Самбірського району Львівської області.

І це — не враховуючи будівництво зернового терміналу сумарною потужністю зберігання 290 тис. тонн в порту «Південний», яке веде корпорація Cargill і компанія MV Cargo, а також плани групи компаній «Епіцентр К» Олександра Гереги інвестувати в поточному році 1,4 млрд грн в будівництво і реконструкцію зернових елеваторів.

У компаній, які спеціалізуються на будівництві елеваторів і продажу елеваторного обладнання настала гаряча пора продажів. Одна з них — KMZ Industries за перший квартал поточного року перевищила в обсязі укладених контрактів результат всього минулого року, і очікує за підсумками року збільшення продажів в 1,5 рази, а доходів — вдвічі.

Президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов розповів в коментарі iAgro, що, хоча новим елеватором набагато зручніше управляти, а операційні витрати на ньому — набагато нижче, дуже невелика кількість компаній в Україні здатні інвестувати в новий елеватор.

«Будівництво нового елеватора коштує від 200 до 300 доларів на 1 тонну зберігання зерна в порівнянні з покупкою старого елеватора за ціною 30-35 доларів за тонну зберігання», — сказав він. Тому ті власники, хто не може потягнути нові потужності, «апгрейдять» те, що у них є, підкуповуючи нове обладнання.

Комерційний директор компанії «Лубнимаш» Лариса Горбенко підтвердила iAgro, що тенденція збільшення продажів елеваторного обладнання наростає: «У нас останні 3-4 роки обсяги продажів зростають, трохи більше темпи або менше, але все одно зростають. Зростають обсяги і у наших конкурентів», — сказала вона.

Причина зростання, за словами Лариси Горбенко, в збільшенні валових зборів зернових. Крім того, власники вже не хочуть віддавати врожай за безцінь відразу після збирання, вважаючи за краще дочекатися більш високих цін. Крім того, вкладатися в модернізацію потужностей зі зберігання змушують і логістичні проблеми — «Укрзалізниця» не може задовольнити всі заявки на перевезення.

«Недолік вагонів — вже просто космічна проблема, яку ми спостерігаємо третій рік. А автотранспорт — це дуже дорого», — сказала Лариса Горбенко.

Це ж підтвердив і П’єр Данон, CEO AgroGeneration: «Ми хочемо отримувати найвигідніші ціни, чого ми не можемо зробити в даний час, як з фінансових, так і з логістичних причин», — сказав він.