Європейська комісія може змінити правила доступу на європейський ринок м’яса птиці з України, посиливши умови постачань в частині категорії «тушки курки напівпатрані» з відповідною зміною умов Угоди про зону вільної торгівлі з Україною.
Про це iAgro повідомило джерело на ринку, уточнивши, що приводом для ініціативи стало значне збільшення обсягів експорту цієї категорії продукції.
«Як це працює? Вони [українські експортери] везуть охолоджену курку в Польщу. Польща віддає переробникам. Там частини курки розділюються і продаються вроздріб або упаковані, або не упаковані», — пояснив він. При цьому співрозмовник iAgro підкреслив, що поки ця ініціатива має характер неформальних кулуарних пропозицій, і не оформлена офіційно.
iAgro: Квота постачань м’яса птиці і напівфабрикатів з м’яса птиці з України в ЄС становить 16 тис. т в рік з поступовим збільшенням обсягів протягом 5 років до 20 тис. т в рік. Також ще 20 тис. т в рік (для кодів 0207 12 (10, 90) курей свійських не розрізаних на частини, морожених: обскубаних, патраних, без голови і лапок, але з шиєю, серцем, печінкою та шлунком, так звані «70 % курчата» (10), обскубані, патрані, без голови, лапок, шиї, серця, печінки і шлунка, так звані «65% курчата», або в іншому вигляді (90).
«Тушка курки напівпатрана», в яку входить сама тушка, печінка, серце, шлунок, не підпадає під квоти, які встановлює ЄС для України. Постачання такої продукції здійснюється в звичайних ящиках з поверненням тари. Групова упаковка стандартна, її продають на вагу. В Україні є три компанії, які мають єврономер для торгівлі на експорт в ЄС — це «Комплекс Агромарс», Агропромгрупа «Пан Курчак» та МХП. Найкоротше логістичне крило по доставці своєї продукції в сусідні країни у «Пан Курчак», оскільки їх виробничі потужності знаходяться в Нововолинську.
За словами співрозмовника iAgro, саме ця компанія могла з найбільшою вигодою скористатися прогалиною в угоді про ЗВТ. «Деякий час тому вони навіть розглядали можливість придбати завод в Польщі, або взяти в оренду, і таким чином везти туди курку і там займатися торгівлею», — говорить він.
За даними Центру підтримки експорту в ЄС при Мінагрополітики, станом на кінець березня 2018 року, за принципом «імпортних ліцензій AGRIM» Україна повністю використовувала квартальну квоту на постачання м’яса птиці. За даними Держстату України. в 2017 р. на ринок ЄС експортовано з України по групі 207 млн «М’яса та їстівних субпродуктів свійської птиці» 66,75 тис. т, що перевищує обсяги сумарних квот виділених для України на рік на 30,75 тис. т, або на 46%. Правда, як уже писав iAgro, імпорт м’яса птиці з Європи також виріс в результаті зростання цін на українському внутрішньому ринку.
У 2017 році в Україну було імпортовано м’яса птиці на суму 48,5 млн доларів, що на 41% більше в порівнянні з 2016 роком. Фактично весь імпорт здійснювався з країн ЄС. За січень-лютий поточного року в Україну було імпортовано м’яса птиці на суму 8,8 млн доларів, що на 36% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Зокрема, експорт з Європи склав 8,3 млн доларів, що становить 95% всіх закупівель м’яса птиці України.
За оцінками Дар’ї Гриценко, аналітика зовнішньої торгівлі агропродовольчою продукцією Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», за останні два роки експорт м’яса птиці з України виріс на 33% (у 2017 в порівнянні з 2016 в вартісному вираженні) і за результатами 2017 року склав 389, 6 млн доларів. На країни ЄС припадало більше постачань, а саме 34% всього експортованого м’яса птиці. У той же час, динаміка торгівлі з зазначеними країнами також пожвавилася. У 2017 році в порівнянні з 2016 експорт в країни ЄС зріс майже в два рази. Водночас, важливими ринками залишаються країни Азії (33% всіх постачань м’яса птиці з України) і Африки (21%).
За результатами січня-лютого 2018 року експорт м’яса птиці з України склав 68,9 млн, що на 73% перевищує показник аналогічного періоду минулого року. Постачання в Європу за цей час зросли майже в 4 рази і склали 36,5 млн доларів, що становить 53% всіх постачань м’яса курки з України.
В Асоціації «Союз птахівників України» повідомили, що офіційно ніяких ініціатив щодо посилення доступу на європейський ринок поки не надходило, і висловили готовність прокоментувати дане питання після його уточнення. iAgro також направив запит на ПАТ «Миронівський хлібопродукт», однак на момент публікації відповіді не отримав.
Анна Дерев’янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації, вважає, що якщо перегляд умов угоди все ж буде ініційований Єврокомісією, то його реалізація буде складною і тривалою. «Але все можливо в рамках переговорного процесу, який буде не легким. Певною мірою це буде лобістська діяльність з одного і з іншого боку. Наприклад, встановлення квоти з європейської сторони — це обмеження торгівлі українськими товарами, і цьому може чинити опір український бізнес, який зацікавлений у виході на європейський ринок», — сказала вона, зазначивши, що побічно це підтверджує високу якість і конкурентоспроможність українського продукту на найрозвиненіших ринках.