Петро Гадз, один з найбільших сільгоспвиробників Західної України, власник одноіменного фермерського господарства, починає бізнес з виробництва дитячого харчування. Перша партія продукції — соків, пюре та мармеладу — надійде в продаж у другій половині 2019 року.
За словами заступника голови ФГ «Гадз» Олега Грицака, зараз компанія веде переговори з постачальниками обладнання — компаніями Boema і Navatta group. «Сировинна база є, саму технологію й устаткування зараз закуповуємо, — каже Олег Грицак. — Керівництво ФГ «Гадз» знаходиться зараз в Італії, де планується підписання договору про наміри».
Потужність переробки — 3 тонни соку і 5 тонн пюре на годину. Нове обладнання також розраховане на виробництво соків і пюре для дитячого харчування в скляній баночці і в дой-паках.
У ФГ «Гадз» вже є зареєстрована торгова марка з виробництва яблук (ТМ Гадз). Чи буде вона використовуватися для нової продукції — рішення поки не прийнято. За попередніми розрахунками, інвестиції в проект складуть 8-10 млн євро. На повну потужність виробництва підприємство вийде в 2020-2021 роках.
За оцінками експертів компанії Pro-Consulting, український ринок дитячого харчування характеризується відносно невисоким рівнем конкуренції, однак вихід на ринок нових компаній ускладнений специфікою виробництва і високим обсягом стартових інвестицій. В Україні найбільший виробник на ринку — Хорольський завод дитячого харчування, який пройшов через рейдерське захоплення і реорганізацію в 2016 році, та істотно скоротив обсяги виробництва в зв’язку з цим, що знизило рівень конкуренції на ринку.
Імпортне дитяче харчування на українському ринку представлено світовими лідерами галузі: компаніями Nestle, Humana, HiPP, Hame, Bebivita, Gerber і багатьма іншими.
За даними Юліани Черниш, аналітика компанії Pro-Consulting, обсяг ринку дитячого харчування України в 2017 році в натуральному вираженні склав 22,083 тис. тонн. Причому внутрішнє виробництво досягло 12,906 тис. тонн, що на 44,7% більше, ніж в 2016 році. Крім того, в Україні було вироблено 438 тонн сумішей гомогенізованих харчових продуктів для дитячого та дієтичного харчування, і 5,7 тис. тонн дитячих соків. У натуральному вираженні вітчизняна продукція переважає на українському ринку: вона займає 57,7% ринку, відповідно імпортна продукція — 42,3%. У грошовому вираженні частки дитячого харчування за походженням практично рівні: вітчизняна продукція складає 50,1%, імпортна — 49,9%. Це пояснюється менш високими цінами на дитяче харчування в сегменті українських товарів.
Українські виробники експортували 1,343 тис. тонн продукції на 137 млн грн. У той же час в країну було імпортовано значно більше продукції дитячого харчування — 10,52 тис. тонн на загальну суму 1,308 млрд грн.
Експорт дитячого харчування з України незначний. За оцінками Pro-Consulting, це пояснюється, головним чином, відсутністю великих виробників, орієнтованих не тільки на внутрішній ринок, а також наявністю місцевих конкурентів в найближчих країнах. Проте, в останні роки експорт продукції з України демонструє позитивну динаміку, як в натуральному, так і в грошовому вираженні. Найбільшими покупцями українського дитячого харчування за кордоном є Молдова, Білорусь і В’єтнам. Так, за підсумками 2017 року частка Білорусі в структурі експортних поставок у натуральному вираженні склала 45%, частка Молдови — 26%, В’єтнаму — 15%.
«Відсутність сильних виробників на українському ринку і наявність великих міжнародних концернів в сусідніх країнах роблять вітчизняну продукцію конкурентом лише в ціновому аспекті», — каже Юліана Черниш.
Продажі на ринку дитячого харчування України протягом 2017 року зросли на 16,4% в натуральному вираженні (в порівнянні продажами 2016 року), в той час як роком раніше зростання становило 8,9%. Ринок розвивається за рахунок відновлення економіки і реальних доходів населення в цілому. Щорічний приріст ринку може становити близько 5-7%.
«З огляду на особливості попиту на дитяче харчування, на сьогодні, об’єктивних передумов для зміни структури ринку немає. Єдиним істотним чинником впливу може стати будівництво нового заводу на території України, який може значно збільшити частку вітчизняної продукції на ринку, а також відбитися на зростанні експорту», — оцінюють ситуацію на ринку аналітики Pro-Consulting.
Довідка:
Фермерське господарство «Гадз» створено 20 жовтня 2011 і спеціалізується на вирощуванні фруктів і ягід. У період з 2012 по 2016 роки здійснена посадка більше 600 га саду. Планується збільшення площі саду до 2,5 тис. га, а також закладка розплідника плодових дерев площею 50 га.
ФГ «Гадз» має фруктосховище ємністю 2 тис. тонн, холодильно-сортувальний комплекс загальною площею 5,25 тис. м2, а також холодильний комплекс з регульованим газовим середовищем ємністю 6,5 тис. тонн зберігання.