Державне підприємство «Укрспирт» планує створити мережу фірмових магазинів. Перша торговельна точка з’явиться в другій половині 2018 року в столиці, повідомив виконуючий обов’язки директора «Укрспирту» Юрій Лучечко. «У магазинах буде наша горілка і горілка наших партнерів, яким ми постачаємо спирт. Це будуть маленькі фірмові магазинчики зі зручною локацією. Своїм ім’ям ми будемо гарантувати, що в такій мережі тільки той продукт, за якість якого ми відповідаємо», — сказав Лучечко.
iAgro направив запит в ДП «Укрспирт» з проханням озвучити план по кількості торговельних точок і орієнтовний обсяг інвестицій в них, але відповіді на момент публікації не отримав.
Фірмові магазини відрізняються від звичайних оформленням приміщень в корпоративному стилі, фірмовим одягом співробітників, наявністю фірмового товарного знака, своєрідними формами реклами та упаковки товару. Вартість відкриття однієї точки, в залежності від району, стартує від 15-20 тис. доларів. При цьому, в сегменті алкогольних напоїв додаються також витрати на роздрібну ліцензію, і, щоб вартість продукції для споживачів не була істотно вища за ціну в супермаркетах, обсяги продажів повинні бути значними.
Лілія Комарова, маркетолог-експерт FMCG ринку, зазначає, що розвиток фірмової торгівлі — це в першу чергу, спосіб знизити залежність від торгових мереж, які працюють, часто, виключно за правилами рітейлера.
«Мережевий роздріб всім українським виробникам і дистриб’юторам ставить дуже жорсткі умови по входу в мережу і дуже жорсткі умови по простору на полиці. І коли виробник розвиває свою фірмову торгівлю він виходить на прямий контакт зі своїм споживачем. І це дозволяє йому бути більш гнучким при запуску якихось новинок і коригувати ціноутворення», — підкреслює Комарова, — Це не питання прибутковості. Це в першу чергу незалежність від рітейлерів».
Генеральний директор Pro-Consulting Олександр Соколов перераховує ключові цілі, які переслідує проект з розвитку фірмової торгівлі: розширення комунікації зі споживачем, можливість тестування нової продукції перед виведенням на ринок, мінімізація витрат на роздріб.
«Мережа роздрібних магазинів дозволяє виробникові краще ознайомити покупця зі своїм товаром, швидко відреагувати на зміни в споживанні продукції. Також фірмовий магазин може бути хорошим тестовим полігоном для виведення нового продукту на ринок, — говорить він. — Плюс відкриття мережі магазинів допомагає оптимізувати витрати на товарообіг за рахунок скорочення ланок в ланцюжку збуту продукції».
iAgro згадав ще кілька прикладів, коли виробники продовольчих товарів вирішили скласти конкуренцію супермаркетам.
Roshen
Спеціалізація: виробництво кондитерських виробів
Кількість торгових точок: 52
Попри те, що пересічному споживачеві може здаватися, що магазини флагманської компанії президента Петра Порошенка заполонили країну, через них продається всього 5% продукції. «Просто фірмові магазини на слуху. Вони «світять» наш бренд і виконують рекламну функцію», — сказав генеральний директор Roshen В’ячеслав Москалевський в інтерв’ю журналу Новое Время.
АПК-Інвест
Спеціалізація: виробництво м’яса і м’ясопродуктів
Кількість торгових точок: 29
«АПК-Інвест» Бориса Колесникова розвиває мережу торгових точок «М’ясна весна». Магазини працюють за єдиним стандартом, встановленим ідеологією фірмової торгової мережі — «м’ясні центри міста». У другій половині 2014 року компанія закрила 70% торгових точок в Донецькій і Луганській областях.
Київхліб
Спеціалізація: виробництво хліба, хлібобулочних і кондитерських виробів
Кількість торгових точок: 120
В листопаді 2014 року Київміськадміністрація затвердила компанію «Київхліб» інвестором зі створення роздрібної торговельної мережі з продажу соціальних сортів хлібобулочних виробів. Переможець конкурсу був зобов’язаний три роки продавати хліб за цінами, що не перевищує ціни рівня 15 серпня 2014 року. Ці види хліба повинні бути постійно в наявності і складати не менше 70% від загального асортименту торгової точки.
Кулиничі
Спеціалізація: виробництво хліба та хлібобулочних виробів
Кількість торгових точок: близько 1000
В 2007 році компанія народного депутата Володимира Мисика відкрила першу булочну-кондитерську, в якій покупець міг не тільки придбати свіжий хліб, а й випити кави. Завдяки поєднанню формату магазину і фаст-фуду, мережа динамічно зростала, і на сьогодні кількість торгових точок сягнула 1000, переважно в містах східної і центральної України.
Роганський м’ясокомбінат
Спеціалізація: виробництво м’яса і м’ясопродуктів
Кількість торгових точок: 100
В фірмових магазинах Роганського м’ясокомбінату з однойменною назвою і слоганом «Шедеври м’ясного смаку» торгують м’ясом і готовими м’ясоковбасними виробами і деякими супутніми товарами. У 2017 році компанія почала масштабну модернізацію своєї роздробу — були розширені площі магазинів, оновлено обладнання, дизайн і т.д. Крім базової для себе Харківської області, виробник планує відкрити торгові точки в містах-мільйонниках: Дніпрі, Одесі та столиці.