Половина ВВП України: закривається агроугода століття

Половина ВВП України: закривається агроугода століття

В результаті злиття Bayer і Monsanto з’явиться супер компанія з виробництва насіння і засобів захисту рослин

Половина ВВП України: закривається агроугода століття

Майже дворічний процес закриття однієї з наймасштабніших аграрних угод в історії близький до закінчення. 7 червня завершено злиття двох світових важкоатлетів у сфері виробництва насіння і засобів захисту рослин — німецької компанії Bayer і американської компанії Monsanto.

Попри термін «злиття», фактично, мова йде про поглинання — ця покупка дозволить Bayer стати найбільшим виробником насіння і пестицидів в світі. Купівля Monsanto обійдеться Bayer в астрономічну суму — 66 млрд доларів. Для порівняння, 2017-му році доларовий еквівалент ВВП України склав 112,2 млрд доларів. Bayer для здійснення угоди залучає 26 млрд євро за рахунок розміщення акцій і облігацій, з яких акції на 6 млрд євро розміщуються серед дійсних акціонерів.

Нова компанія буде називатися Bayer, але при цьому бренди продуктів Monsanto збережуться і стануть частиною портфеля Bayer.

Угода про злиття двох компаній була досягнуто ще у вересні 2016 року, після чого вони почали тривалу процедуру узгодження цієї угоди. Державні органи всіх країн, де присутні ці компанії, повинні були оцінити її з точки зору можливого порушення антимонопольного законодавства. У березні цього року угоду схвалила Європейська комісія, проте з умовою, що Bayer продасть свій бізнес з виробництва овочів. Переговори про продаж цього бізнесу Bayer вів з іншим важковаговиком світового аграрного ринку — компанією BASF.

Антимонопольний комітет України надав згоду на злиття ще в серпні минулого року. Обидві компанії працюють на українському ринку, де вони займаються як постачаннями насіння, так і засобів захисту рослин.

Компанія Monsanto була першою іноземною компанією, яка в 1991 році почала постачатина український ринок засоби захисту рослин. Сьогодні вона також постачає насіння традиційної селекції. Розширюючи насіннєвий бізнес — в 2014 році в Житомирській області вона почала будувати завод з доопрацювання насіння кукурудзи, який планується запустити в серпні цього року.

Компанія Bayer працює в Україні з 1992 року, її основними напрямками є постачання засобів захисту рослин, насіння овочів, ріпаку, селекція зернових.

Артем Ковбель, партнер компанії Kreston GCG, голова департаменту фінансових розслідувань, розповів iAgro, що, як правило, такі поглинання великих гравців і конкурентів — одна зі стратегій зростання і розвитку компанії. «Ти або продаєш свою компанію і йдеш в інші напрямки, або ж купуєш своїх конкурентів і таким чином збільшуєш свій портфель. Коли компанії починають на конкурентному ринку штовхатися, вони просто шкодять одне одному. Тому, як правило, великі компанії купують конкурентів, щоб наростити прибуток і диверсифікувати діяльність як з точки зору продуктів, які вони випускають, так і з точки зору клієнтів», — сказав він.

Ковбель передбачає, що підвищення цін на продукцію в результаті злиття компаній очікувати не варто. «Я думаю, що однозначно підвищення цін на продукцію не буде. Оскільки споживачі вже звикли до цієї ціни, і бажання компаній істотно підвищити ціну і за рахунок цього — свою маржу, веде до втрати частки ринку. Ціну вони не збільшуватимуть, вони просто одному і тому ж покупцеві запропонують ще й ту продукцію, яку вони раніше не виробляли, але яка тепер є в портфелі покупки конкурента. Таким чином, Bayer підвищує свою маржу шляхом збільшення середнього чека по клієнту за рахунок диверсифікації портфеля продукції без збільшення цін на цю продукцію. Таку стратегію можна вважати win-win як для виробника, так і для покупця», — вважає він.