Закриття малих станцій: фінальна версія

Закриття малих станцій: фінальна версія

Наступний крок оптимізації логістики — укрупнення партій зерна

Закриття малих станцій: фінальна версія

Наприкінці минулого тижня Укрзалізниця спільно з Українською зерновою асоціацією та Європейською бізнес асоціацією дійшли згоди щодо кількості залізничних станцій, які підлягають закриттю. В узгодженому варіанті, як повідомляв iAgro, під повне закриття потрапляє 27 станцій. Ще 41 станція буде закрита в період з липня по грудень 2018 року, але по закінченню цього терміну її робота може бути відновлена, якщо станція буде генерувати потік зерна, який забезпечить завантаження не менше 5 вагонів на добу протягом не менше трьох місяців. 24 станції, які також будуть закриті в цей період, можуть відкритися в майбутньому, якщо забезпечать навантаження в середньому 10 вагонів на добу на термін не менше 6 місяців. У список включені ще 7 станцій, робота яких збиткова, і вони зможуть працювати, якщо протягом декількох місяців збільшать завантаження і вийдуть в плюс.

Сумарно, при найнесприятливішому результаті, Укрзалізниця може припинити операції з зерном на 99 станціях. Раніше оператор пропонував повністю або частково припинити роботу 177 станцій, але цей план викликав протести з боку учасників ринку, оскільки погрожував зупинити відвантаження зерна приблизно з трьох сотень елеваторів.

Примітно, що нова залізнична карта набирає чинності в найбільш «жаркий» період для логістики зерна. Навантаження на залізничну інфраструктуру з боку українських зерновиків рекордне в другій половині календарного року, коли попит на українське зерно досягає максимуму. Вже після Нового року на ринок виходить урожай з Канади і Латинської Америки, і попит на зерно з Чорноморського регіону падає.

Відповідно, 65 станцій, робота яких буде обмежена в період з липня по грудень, здебільшого не будуть брати участь у відправленні зерна на експорт, і можуть бути цікаві тим компаніям, які накопичують зерно або олійні для переробки в Україні.

Директор з економіки та фінансів Укрзалізниці Андрій Рязанцев повідомив, що позиція сторін з приводу 99 станцій була одностайною. «Нам вдалося пояснити, що Укрзалізниця не може далі здійснювати неефективні перевезення, оскільки це призводить до розпорошення наших і без того обмежених ресурсів. А, значить, призводить до збитків кожного гравця на ринку», — написав він на своїй сторінці в Facebook.

Рязанцев повідомив, що в Укрзалізниці — великі обсяги низькоефективної інфраструктури, і компанія зацікавлена ​​в її оптимізації. Зокрема, нинішні 99 станцій — це одна п’ята від загальної кількості станцій, які проводять завантаження зерна, але при цьому обсяг їх роботи становить менше 1,5% від всіх вантажно-розвантажувальних операцій за всіма 1074 вантажним станціям Укрзалізниці.

Представники бізнесу підтверджують, що підсумковий варіант оптимізації кількості станцій врахував їхні пропозиції. «Ми більш-менш знайшли консенсус з Укрзалізницею — вона закриває ті станції, які нам дійсно не цікаві. Якщо мова йде про південні регіони — то там ми можемо вивезти у порти автотранспортом, якщо це Донбас — то там нічого не вантажиться, тому що йде війна. Або це елеватори, де є альтернатива. Для загальної оптимізації це добре», — сказав iAgro заступник директора з логістики «Торговий дім «Дельта Вілмар» Валерій Ткачов.

За його словами, сторони також домовилися оптимізувати перевезення зерна залізницею. Перший крок — укрупнення партій зерна, що відправляється. «В ідеалі, потрібно довести відправку вагонів з елеватора до маршрутної партії — 54 вагони на добу. Сьогодні з 860 елеваторів тільки 46 можуть здійснювати подібне. Укрупнення партій до маршрутних відбуватиметься поступово, але за цим — майбутнє», — сказав Ткачов.

Він зазначив, що укрупнення партій зерна призводить до здешевлення його перевезення, оскільки при перевезенні дрібних партій додаткові збори зростають на 30%.

Другий підхід до оптимізації перевезень — поліпшення їх планування.Ткачов пояснив, що Укрзалізниця сьогодні перевозить зерно по так званому основному плану, коли заявки на вагони подаються за місяць, і по додатковому — коли заявки подаються за 3 дні. «У нас сьогодні 99% всіх відправок зерна здійснюється за додатковим планом, тобто, Укрзалізниця не може нормально спланувати перевезення», — зазначив він. Крім того, зерновий бізнес та Укрзалізниця хочуть залучити до узгодження відвантажень зерна самі елеватори, і в ідеалі — зробити їх вантажовідправниками і прибрати з логістичного ланцюжка експедиторів.

Експерт з логістики Юрій Щуклін запевнив iAgro, що в запропонованій архітектурі, закриття станцій не зашкодить бізнесу. На його думку, це взаємозадовільний компроміс на поточному етапі, однак недвозначний сигнал, що неліквідні елеватори повинні відправитися на звалище. «Навіть якби Укрзалізниця закрила 300 станцій, замість 99, то був би тільки позитивний ефект — у нас би почався інвестиційний бум у модернізацію елеваторів», — упевнений він.

Рейтингові оцінки станцій навантаження зерна і пропозиції щодо остаточного переліку станцій до трансформації ПАТ Укрзалізниця