Багаторічний шлях переходу цукрової галузі в ринкові умови, нарешті, близький до завершення. Минулого тижня комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин погодив Законопроект «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України щодо державного регулювання виробництва та реалізації цукру» №4532, яким скасовуються мінімальні ціни на цукор і знімаються обмеження на виробництво.
Законопроект був рекомендований до другого читання і, за даними iAgro, може бути проголосований ще до парламентських канікул. Дерегуляція значно полегшує роботу виробникам цукру, дозволяючи позбавитися від рамок держрегулювання, почати орієнтуватися виключно на світові ціни і планувати інвестиції.
Однак для промислових споживачів цукру, в першу чергу представників кондитерських компаній, те, що держава полишає цукровий ринок, формує певні зміни і ризики для бізнесу.
Ігор Бартковський, президент Асоціації українських виробників «Морозива і заморожених продуктів», говорить, що при дерегуляції на ринку цукру в Україні обсяги його споживання у виробничих процесах не зміняться. «Я думаю це не відіб’ється на ціновій політиці тієї продукції, яку випускають виробники морозива і заморожених продуктів», — зазначає він.
За словами Олександра Суховецького, головного технолога ПАТ «Житомирський маслозавод» (ТМ Рудь) компанія і так купує найякісніший, і відповідно найдорожчий цукор, який тільки є на ринку. «Сьогодні на виробництві встановлено нове обладнання для автоматичного варіння цукру. Ми беремо цукор першого класу, за найвищою ціною. Тому що нове обладнання не дозволяє використовувати той цукор, який ми купуємо в магазині. За показниками якості, за вологістю і по кольоровості він повинен відповідати підвищеним вимогам», — говорить він, відзначаючи, що в цьому сегменті зростання цін статися не повинно. При цьому він уточнює, що цукор є важливою складовою собівартості, але аж ніяк не основною.
«Продаємо 27 тис. тонн морозива, це з урахуванням ваги шоколаду і вафельних стаканчиків (близько 20% від обсягу), а в суміші морозива присутні близько 14% цукру. Цукор не є основною складовою, яка впливає на ціну продукції, на ціну морозива впливає найбільше вартість молока», — сказав він.
За словами Суховецького, якщо цукор буде більше коштувати, то це буде пропорційно впливати на кінцеву вартість морозива і все, що росте в ціні, лягає тягарем на споживача, будь то морозиво, або солодка вода, або кондитерські вироби.
Світлана Бодня, інженер з якості ПОГ АПВТ «Фірма Ласка» прогнозує, що в результаті дерегуляції на ринку цукру, компанії відпустять ціни «у вільне ринкове плавання» і це може вплинути на вартість продукції.« Наприклад, якщо буде закупівля цукру вже вище з наступної поставки, то ми будемо шукати, використовуючи тендерні процедури, де ціна буде дешевше, і яка нас буде влаштовувати», — каже вона, при цьому не виключаючи, що постачальники цукру, з якими налагоджено довгострокове співробітництво навряд чи ризикнуть втратити великого клієнта, різко збільшивши ціну.
«Але в будь-якому випадку подорожчання цукру буде закладено у вартість продукції, а зростання ціни буде пропорційним», — впевнена Бодня.
Довідка
У першому читанні Верховна Рада прийняла законопроект №4532 17 травня. За нього проголосували 242 народних депутати. Документ чекав своєї черги на розгляд парламентом 2 роки і 20 днів. Згідно балансових розрахунків Економічного дискусійного клубу внутрішнє споживання цукру в Україні у вересні-травні 2017/18 МР оцінено на рівні 1 млн тонн.