Чому українці не люблять імпортне морозиво
Президент Асоціації українських виробників «Морозиво і заморожені продукти»

Чому українці не люблять імпортне морозиво

Споживання морозива на душу населення в Україні в 6 разів менше європейського. Зате 99,7% продукту на ринку — вітчизняного виробництва

Чому українці не люблять імпортне морозиво

Рекордні температури в травні, що побили кілька історичних погодних рекордів, мали побічний бізнес-ефект — вони стимулювали продаж на ринку морозива. На партнерство погоди виробники розраховують і надалі — Гідрометцентр України вже обнадіяв прогнозом великої кількості днів з температурами від 25 і до 40 градусів С.

Про те, як балансується внутрішній попит і експортний потенціал на цьому ринку iAgro розповів Ігор Бартковський, президент Асоціації українських виробників «Морозиво і заморожені продукти».

Сезон підвищеного попиту на морозиво традиційно починається в квітні і триває до вересня-жовтня місяця. Але початок, так само як і кінець сезону, дуже залежать від погодних умов і температурного режиму. У 2018 році, попри затяжну весну, сезон почався стандартно, але рекордно високі температури травня дали поштовх до більшого споживання. За останні два роки виробництво морозива в Україні зростає і в 2017 році склало 96,6 тис. тонн при темпах зростання — 102,4%.

Споживання фактично константа: у 2015 році було спожито 86,63 тис. тонн морозива, в 2016 році — 85,89 тис. тонн, а в 2017 році — 91,76 тис. тонн. Споживання морозива на душу населення в Україні становить 2,3 кг на людину. У країнах Європи цей показник 12,9 кг, в США — більше 24 кг на людину. Українцям є куди прагнути. Пояснити такий дисбаланс можна тільки одним — низькою купівельною спроможністю населення, для якого морозиво не є предметом першої необхідності. Воно купується за залишковим принципом.

Імпорт морозива в Україні за підсумками 2017 року всього склав 263 тонн. Це становить 0,3% від загального обсягу виробництва, що підтверджує якість українського продукту. Морозиво постачається в Україну тільки з 6 країн (Італії, Чехії, Данії, Німеччини, Польщі, Румунії). У свою чергу, українське морозиво експортується в більш ніж 50 країн світу. Обсяг експорту морозива за підсумками 2017 року склав 5,07 тис. тонн, що на 13,5% вище показника позаминулого року. Найбільше продається в Ізраїль, Грузію, Литву, Болгарію, Чехію, Молдову. В країни Євросоюзу експортовано 336,1 тонн або 7% від обсягу загального експорту.

На сьогодні два підприємства, що входять до складу Асоціації, мають дозвіл на експорт морозива в ЄС. Це ПАТ «Житомирський маслозавод» та ВАТ «Ласунка». До них ще в цьому році додасться ТОВ «Галичина Ласунка» за яким завершується відповідна перевірка. Поточний сезон ринку морозива показує збереження тренду на збільшення показників як виробництва продукції в Україні, так і її експорту. Обсяги виробництва морозива за січень-травень 2018 року склали 42,8 тис. тонн, що більше на 1,7% в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року.

Що стосується експорту, то за п’ять місяців 2018 року експортовано 2,9 тис. тонн або + 23,1%, в тому числі в країни ЄС — 232 тонни або 8% від загального обсягу експорту. Плюс в цьому році дуже раніше літо, і температурні режими сприяли тому, що українці активно купували морозиво. Будемо сподіватися, що до кінця року темпи зростання в галузі збережуться. Мене часто запитують про морозиво з однієї з мереж швидкого харчування (McDonald’s — ред.) — чи є вони повноцінним конкурентом. Відповідаю: наші підприємства не є конкурентами мереж ресторанів швидкого харчування, бо виробляють м’якого морозива всього лише 1%. І це інша культура споживання. До слова, до 2016 року таке морозиво вироблялося за технічними умовами самих підприємств. У 2016 році Асоціація разом з підприємствами розробила національний стандарт на м’яке морозиво і суміші для його виготовлення. З введенням в дію з 01.01.2018 року даного стандарту регламентуються єдині вимоги до м’якого морозива, що дозволяє забезпечити якість і безпеку даного продукту.