Баржа з кавунами, які прийшли в Київ рік тому, не тільки стала приводом для численних жартів і мемів, а й істотно збила ціну на цю ягоду. Чи будуть в цьому році нові рейси з херсонськими кавунами, коли чекати чергову партію баштанних в столиці, і про що мріють херсонські виробники смугастих ягід, iAgro розповів Олександр Мусієнко, директор ТОВ «Південний експорт ЛТД».
Цього року кияни зможуть знову насолодитися херсонськими кавунами. 500 тонн солодкої ягоди будуть доставлені з південних полів баржею компанії «Нібулон» прямо в столицю, на Поділ. Спочатку у нас були плани завантажити кавунами баржу на Київ 25-26 липня, але погода внесла невеликі корективи — пішли дощі, і тепер завантаження змістилася приблизно на 5 серпня. Навантаження займе 1-2 дні, після цього вони проведуть в дорозі ще близько 5 днів, і після 10 серпня можна вже чекати ягоду в столичній мережі супермаркетів «Сільпо».
Звичайно, якщо везти автомобілем, то всього добу — і кавун вже в Києві. Однак з нашими дорогами в кінці шляху виходить до 10% браку. А баржею хоча кавун везеться довше, але на воді немає ям.
Це буде друга, після багаторічної перерви, доставка кавунів до Києва по Дніпру. У минулому році, коли ми відправляли першу баржу, то дуже переживали, як все пройде. Однак все вийшло добре — «Нібулон» забезпечив хороше транспортування: в сонячну погоду люки баржі були закриті, тільки включалося провітрювання, а на ніч їх відкривали, і кавун подорожував в оптимальному температурному режимі. Тому, коли баржа прийшла до Києва і її стали вивантажувати, то відходів практично не було.
Ми намагаємося зберегти цілісність ягоди, починаючи з етапу складання в полях. Якщо раніше кавуни зривалися і скочувалися в купки, а звідти вже вантажилися на машину, то в цьому році у нас більш дбайлива технологія — у кожного збирача смуга поля шириною в 2,5 м, з якої він збирає кавуни і подає на машину. У порту кавуни перед вантаженням на баржу проходять ще одну стадію контролю — немає на них пошкоджень. Після цього вони вантажаться в картонні короби, пришпилені до дерев’яних піддонів. Потім за допомогою крана піддони подаються на баржу, де їх знімає і розподіляє навантажувач. Таким же чином і відбувається вивантаження — коробка вивантажується разом з піддоном, що дозволяє уникнути пошкоджень кавуна при транспортуванні.
На Київ планується відправити чотири баржі, якщо матінка-природа не внесе свої корективи. Адже в минулому році ми також планували чотири баржі, але вже після відправки першої почалася аномальна спека: на полях температура доходила до 55 градусів за Цельсієм. Через спеку практично весь урожай кавуна і дині згорів.
Ранні кавуни, які після висадки накриваються плівкою, вже відійшли, і на баржу потраплять більш «екологічні» ягоди. У першій партії будуть кавуни сорту «Продюсер» і безкісточкові кавуни сортів «Бостон» і «Вогник», які вирощує ПП «Олександр А. Синенко». Ці ягоди цікаві тим, що у них довга технологія вирощування — насіння висаджують в теплицях ще на початку зими, потім здійснюється прищеплення, вирощування розсади і в грунт висаджується вже розсада. За рахунок цього кавун набагато солодший кісточкового — якщо його розрізати, можна навіть побачити в розрізі немов крупинки цукру.
Доставка кавуна баржами дешевше, ніж автотранспортом, і в минулому році перша ж баржа з херсонськими кавунами істотно збила ціну на ягоду в Києві. Але коли урожай пропав, і відправляти вже було нічого, ціни злетіли на таку висоту, що кавун став розкішшю.
Одне фермерське господарство не може забезпечити завантаження баржі — занадто велика партія. Кавуни, які вирушать до Києва, вирощені фермерськими господарствами, які входять до кооперативу «Південний союз». У кооперативу є плани не тільки на столицю, а й на доставку ще вище по Дніпру, аж до Білорусі. А ще більш сміливі плани — поставки кавунів в Прибалтику. Але це поки тільки мрії.