Не тарифом, так катанням: Мінінфраструктури хоче знову підвищити вартість залізничних перевезень

Не тарифом, так катанням: Мінінфраструктури хоче знову підвищити вартість залізничних перевезень

Хоча тільки в липні «Укрзалізниця» збільшила тарифікацію перевезення зерна на 1-3 долари

Не тарифом, так катанням: Мінінфраструктури хоче знову підвищити вартість залізничних перевезень

Міністерство інфраструктури ініціювало чергове підвищення вартості залізничних перевезень, не вдаючись при цьому до збільшення тарифів на перевезення безпосередньо самих вантажів.

Як повідомив iAgro президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов, 16 серпня в Державній регуляторній службі пройшла нарада, на якій обговорювався проект наказу Мінінфраструктури про підвищення вартості пробігу порожніх вагонів. Йдеться про документ, оприлюднений 13 липня на офіційному сайті міністерства.

Згідно з пояснювальною запискою до цього проекту наказу, сьогодні при розрахунку вартості перевезення порожнього вагона використовуються три різних коефіцієнта в залежності від класу вантажу — перший, другий чи третій. Мінінфраструктури пропонує ввести замість трьох коефіцієнтів один. Однак, це призведе до того, що для вантажів другого класу, куди входить зерно, цей коефіцієнт зросте з 1,651 до 2,118.

За словами Миколи Горбачьова, Мінінфраструктури хоче підвищити вартість пробігу порожнього вагона для перевезення вантажів першого і другого класу. «Перша і друга категорії — це 92% всіх вантажів. Зерно підпадає під другу категорію, тому мова йде про те, що для зерновиків прогін порожнього вагона буде дорожче. Таким чином, можна сказати, що це плановане підвищення вартості залізничних перевезень не через тарифну складову», — сказав він.

За підрахунками «Укрзалізниці», сьогодні при середній відстані перевезення порожнього вагона в 408 км (для вантажів другого класу) вона отримує майже 1805 гривень за кожен вагон, тоді як собівартість цієї операції складає 2 762 гривні. Підвищивши вартість перевезення порожнього вагона для вантажів другого класу, УЗ буде отримувати за кожен такий вагон уже 2315,4 гривні, хоча її рентабельність від цієї операції залишиться негативною — мінус 16,2%. Сумарно ж від цього нововведення «Укрзалізниця» планує в період з 1 вересня до кінця поточного року додатково заробити 972 млн гривень.

У той же час Микола Горбачьов зазначив, що Асоціація поки не вела підрахунків, на скільки може зрости вартість перевезення зерна в результаті підвищення вартості прогону порожніх вагонів. «Сподіваємося почути цю цифру 29 серпня [на цю дату заплановано подальше обговорення наказу МІУ]», — сказав він, уточнивши, що вчора (16 серпня) ніяких рішень на нараді в Державній регуляторній службі прийнято не було.

Якщо ініціатива міністерства буде реалізована, то це стане не першим підвищенням вартості залізничних перевезень в 2018 році. Як повідомляв iAgro, «Укрзалізниця» цього року збільшила ставки за користування вагонами і нормативну кількість діб в порожньому і навантаженому рейсі, а також уніфікувала коефіцієнт порожнього пробігу вагонів, в результаті чого підвищення вартості перевезення вантажів оцінювалося в 10-40% в залежності від виду вантажу.

Крім того, з 28 липня «Укрзалізниця» ввела в дію оновлені ставки за використання власних вагонів, плати використання вагонів УЗ за межами України і коефіцієнти порожнього пробігу. За словами Миколи Горбачьова, тільки ці липневі рішення призвели до підвищення вартості перевезень зерна на 1-3 долара на тонні.

Чергове подорожчання перевезень серйозно сколихнуло підприємців — Європейська бізнес асоціація вже звернулася до «Укрзалізниці» і Державної регуляторної служби з листом, в якому просить оголосити мораторій на підвищення тарифів.

Примітно, що в той же самий час «Російські залізниці» (РЖД) готові надавати своїм клієнтам, що перевозять зерно, знижки терміном на 10 років, але за умови збільшення обсягів перевезень. Як уже писав iAgro, російські виробники зерна намагаються потіснити українських на зовнішніх ринках, і всіляко стимулюють експорт — зокрема, дотують перевезення зернових в порти з віддалених регіонів.