Виробника «Моршинської» купує міжнародний гігант

Виробника «Моршинської» купує міжнародний гігант

IDS Borjomi International, лідер українського ринку мінеральних вод, може бути проданий транснаціоналам — Nestle або Coca-Cola. Бізнес IDS Borjomi в Росії, Україні та Грузії оцінюється в майже $800 млн

Виробника «Моршинської» купує міжнародний гігант

Російська компанія «Альфа-груп», яка володіє в Україні потужностями з виробництва мінеральних вод під брендами «Миргородська», «Моршинська», «Трускавецька», веде переговори з Nestle про продаж бізнесу IDS Borjomi International. Про це повідомила російська газета «Коммерсант».

Видання також пише, що цими активами цікавиться Coca-Cola.

Структури «Альфа-груп» придбали контрольний пакет IDS Borjomi в 2013 році у Salford Capital Partners Inc., близької до Бориса Березовського і спадкоємців його бізнес-партнера Бадрі Патаркацишвілі. За даними російського Forbes, структури «Альфа-груп» отримали тоді 55,8% IDS Borjomi, у спадкоємців Патаркацишвілі залишилося 37,2%, решта — у міноритаріїв з Грузії і України. У 2017 році продажі компанії склали близько 1,5 млрд л.

За оцінками російських експертів бізнес IDS Borjomi зараз може коштувати $400-480 млн з премією при продажу в 20-30%. Вони кажуть, що такі міжнародні концерни, як Nestle і Coca-Cola, зазвичай зацікавлені в придбанні активів цілком, щоб не ускладнювати схеми володіння ними. За даними видання Forbes, у 2012 р. компанія вже вела переговори про покупку виробника мінеральної води IDS Borjomi Beverages N.V., але угода так і не відбулася.

Олександр Соколов, генеральний директор Pro-Consulting, говорить, що вода — це продукт, який не можна замінити. За його словами, забруднення джерел, відсутність в деяких регіонах чистої питної води, а також тренд здорового способу життя робить попит на мінеральну воду постійним.

«IDS Borjomi є найбільшим виробником мінеральної води в Україні, а також широко представлений на ринках країн СНД. Тому покупка IDS Borjomi є привабливою для міжнародних компаній, які вже працюють на суміжних ринках цих країн», — сказав Олександр Соколов і підкреслив, що інтерес до цієї оборудки з боку Nestle і Coca-Colа зрозумілий, Coca-Colа є лідером в сегменті безалкогольних напоїв, проте її частка в сегменті саме мінеральної води невелика. «Nestle ж колись володів ТМ «Святе джерело», під якою IDS Borjomi зараз випускає частину своєї продукції в Росії. Повернувши бренд, який весь цей час продовжував розвиватися, Nestle зможе розширити свій продуктовий портфель, зайнявши сегмент мінеральної води, в якому зараз не працює», — говорить Олександр Соколов.

Консолідація максимальної кількості брендів — традиційна тактика транснаціональних компаній. «Сенс випускати ту ж мінеральну воду, якщо можна купити локальний бренд, який більш вигідний і може бути цікавим на ринку. І в даному випадку Nestle вигідніше просто купити бренд з гарною історією, ніж запускати на ринку ще одного конкурента», — сказав в бесіді з iAgro представник крупного гравця на українському ринку beverages. Він також припустив, що угода, якщо вона відбудеться, швидше за все не має ніякого політичного підтексту, а продиктована виключно бізнес-міркуваннями і вказує на інтерес великих компаній до сегмента і до країн.

Що отримає покупець на українському ринку?

IDS Borjomi International — безумовний лідер ринку мінеральних вод України. Компанії належать 3 заводи мінеральних вод (Моршинський завод мінеральних вод «Оскар», Миргородський завод мінеральних вод, Трускавецький завод мінеральних вод) та дві дистрибуційні компанії («ІДС Аква Сервіс» та ПрАТ «Індустріальні та дистрибуційні системи»).

Продукція випускається під брендами AquaLife, Borjomi, Аква Няня, Миргородська, Моршинська та Трускавецька. Компанія є ексклюзивним імпортером в Україну грузинської мінеральної води «Боржомі». Частка ринку оцінюється в більш ніж 30%.

Nestlé — один з найбільших світових виробників продуктів харчування. Йому належать 418 підприємств в 86 країнах. Портфель компанії включає більше 2 тис. брендів. Компанія планувала інвестувати в Україну в 2018 році близько 390 млн грн, вона володіє Львівською кондитерською фабрикою «Світоч», компанією «Волиньхолдинг» (ТМ «Торчин») і ТОВ «Техноком» (ТМ «Мівіна»). Загальний обсяг продажів Nestlé в Україні у 2017 році досяг 7 млрд грн. Найбільш вагомий внесок у цей показник зробили бізнес кулінарії («Торчин» та «Мівіна»), кондитерських виробів («Світоч», Lion, KitKat) і напоїв (Nescafé). Зараз Nestle виробництвом мінеральних вод в Україні не займається.

ІП «Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед» займається виробництвом готових безалкогольних напоїв під торговельними марками The Coca-Cola Company, їх розповсюдженням і продажем на території України. Випуск продукції здійснюється на двох заводах у Львові і в Броварах (Київська обл.). Її лінійка включає солодкі газовані напої, соки, води і холодний чай. Компанія випускає мінеральну воду під брендом Bon Aqua з часткою на ринку 1,7% за станом на 2016 р.

Довідка

За даними Pro-Consulting, за 2017 рік в Україні було вироблено 44,5 млн дал негазованих мінеральних вод та 72,9 млн дал газованих. Це зовсім ненабагато більше, ніж в попередньому році (близько 3%). В цілому за останні роки обсяг ринку зберігається на рівні 110-120 млн дал.

Основними виробниками є IDS Borjomi Ukraine, корпорація «Українські мінеральні води» (в її складі два заводи: «Свалявські мінеральні води» і «Одеський завод мінеральної води «Куяльник»), «Карпатські мінеральні води» (ТМ «Карпатська Джерельна», «Фруктова Джерельна», «Соковинка», «DRAGON»), «Ерлан» («Біола»), «Оболонь» («Оболонська», «Прозора», «Аквабаланс», «Охтирська», «Збручанська», «Іванка», «Кремінка»). Найбільші частки серед виробників мають 2 заводи в IDS Borjomi.