Україна в 2018 році увійде в десятку найбільших експортерів молочної продукції у світі. Про це заявив перший заступник міністра аграрної політики Максим Мартинюк на урочистих зборах з нагоди Дня працівників сільського господарства. За його словами, цьому сприяють розвиток вітчизняного тваринництва, зростання надоїв і продуктивності тварин.
Очікування Максима Мартинюка вже підтверджуються оцінками ФАО і Євростату. Так, у звіті ФАО за жовтень 2018 року прогнозується зростання обсягів експорту вершкового масла з України за підсумками року до 37 тис. т, що майже на 22% вище підсумків минулого року. З цим показником Україна вже займає п’яте місце в світі. Попереду — тільки Нова Зеландія (477 тис. т, прогноз за підсумками 2018 р.), країни ЄС (163 тис. т), Білорусь (80 тис. т) і США (51 тис. т).
За даними Євростату, який посилається на Глобальну торговельну асоціацію, Україна вже входить в десятку світових лідерів з експорту молочної продукції. Так, по вершковому маслу наша країна посідає п’яте місце за підсумками трьох кварталів 2018 року зі показником в 20,7 тис. т, що на 33% більше, ніж за аналогічний період 2017 го. По знежиреному сухому молоку — восьме місце з 18,86 тис. т; попереду — Канада, Білорусь, Мексика, Австралія, Нова Зеландія, США. По сухій сироватці на експортному європейському ринку за Україною теж восьма сходинка рейтингу з обсягом поставок 20,1 тис. т. А з експорту технічного казеїну (5,857 тис. т) країна — в трійці лідерів, випереджають нас тільки ЄС і Нова Зеландія.
Максим Фастеєв, провідний аналітик «Інфагро», підтвердив лідерські позиції України в експорті вершкового масла та іншої молочної продукції. «Експортує великі обсяги сухого молока та сухої сироватки. За технічним казеїном ми лідери з експорту в Європу, тому що цей продукт європейці переробляють на більш високотехнологічному обладнанні і виробляють харчовий продукт», — говорить він.
За словами Фастеєва, Україна в основному експортує біржові товари в сегменті B2B, які потім йдуть на переробку і використання в інших галузях — наприклад, пастеризоване і згущене молоко для кондитерської промисловості. Але все ж основні експортні позиції — це вершкове масло в монолітних блоках, сухе молоко (в мішках), технічний казеїн, сири тверді, а також сирний продукт.
Згідно з даними асоціації «Укрмолпром», експорт українських молочних продуктів продовжує зростати. Так, за 9 місяців нинішнього року в порівнянні з січнем-вереснем 2017 року, експорт молочної продукції збільшився на 3% і склав 620 тис. тонн в еквіваленті молока базисних показників. Всього молочки було експортовано на 250,54 млн дол., що на 5,5 млн дол. більше в порівнянні з таким же періодом 2017 року. Вершкового масла за цей період експортували 23,2 тис. т. Його основні покупці — Марокко, Туреччина, Нідерланди. Також активно продається за кордон згущене молоко (29,2 тис. т), молоко і вершки (15,5 тис. т.), А також молочна сироватка (23,5 тис. т). Всього українська молочна продукція за всіма товарними позиціями поставлялася в 94 країни світу.
Головними визначальними факторами при експорті продукції закономірно виступають якість і ціна. «Якість українського товару — різна: є як молоко від населення гіршої якості, так і фермерське молоко. Якщо ми говоримо про біржові товари, то виробляти і перепродувати товари з фермерського молока невигідно, тому що вони виходять дорожче, ніж у конкурентів з ЄС, Нової Зеландії та США», — пояснює Максим Фастеєв.
І додає, що разом з тим існують ринки, де вимоги до якості не такі високі в зв’язку з тотальним дефіцитом продуктів харчування і молочної продукції зокрема. «Це — країни Східної та Північної Африки, Близького Сходу. Тому ми можемо виробляти не настільки дороге сухе молоко і вершкове масло з цільного молока, що здається населенням, і конкурувати за ціною в цих регіонах. А брендовані товари більше йдуть на ринок СНД, де вони вже мають попит за рахунок впізнаваності бренду і знайомого якості», — підкреслює Фастеєв.
За словами заступника голови асоціації «Укрмолпром» Зінаїди Карпенко, для посилення свого експортного потенціалу Україні необхідно переглянути податкову політику. Зокрема, знизити ПДВ на готову молочну продукцію до 10% з урахуванням досвіду інших країн. Для порівняння, в Білорусі цей податок становить 10%, в Молдові — 8%, в Німеччині — 7%, а в Польщі — 5%.
Олександр Соколов, генеральний директор Pro-Consulting, вважає, що експорт молочних продуктів з України може розвиватися або за рахунок зниження внутрішнього споживання (при зниженні чисельності населення, зниження платоспроможності або зміни структури харчування), або за рахунок зростання виробництва, для чого необхідна державна підтримка, розробка більш ефективної системи закупівель молока і переймання стандартів виробництва молочної продукції інших країн для розвитку експортних напрямків.
За його словами, у найближчій перспективі очікується збереження помірного зростання українського експорту молочних продуктів, а обмежуючими факторами тут виступають зниження виробництва молока і поголів’я корів в країні.
На думку Максима Фастеєва, не варто скидати з рахунків особливості виробничого циклу. «Збільшення поголів’я — дуже складний і тривалий процес. 2-3% приросту в рік — це хороші темпи, але щоб ринок виріс на 10%, потрібно витратити 3-4 роки. І тоді це дасть можливість збільшити експорт», — сказав він, додавши, що при цьому бажано дотримати баланс в торгівлі молочною продукцією між експортом і внутрішнім ринком.
Нагадаємо, згідно з інформацією Держстату, виробництво молока в Україні становить в середньому 10-11 млн т в рік, а переробляють його близько 4,5 млн т. Тіньовий сектор вітчизняного молочного сировини охоплює не більше 10-15% — це сировина, яку використовують несумлінні виробники, виготовляючи фальсифіковану продукцію. Тіньовий сектор готової молочної продукції експерти оцінюють на рівні 20-25%. Він в основному формується за рахунок великого відсотка фальсифікату і молоковмісних продуктів, що поставляються на ринок під виглядом натуральних. Експорт молочної продукції з України зростає — у 2017 році він становив близько 900 тис. т в еквіваленті молока базисної жирності, що вдвічі більше, ніж в 2016-му.