Став відомий план перевезень зерна «Укрзалізницею» до кінця 2018 року

Став відомий план перевезень зерна «Укрзалізницею» до кінця 2018 року

Учасники ринку не вважають його ідеальним, але готові налагоджувати взаємодію

Став відомий план перевезень зерна «Укрзалізницею» до кінця 2018 року

«Укрзалізниця» розробила план перевезення зернових до кінця нинішнього року. Обсяги вантажів на листопад і грудень 2018-го розбиті по залізницях (Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна і Придніпровська) і по 112 станціям.

Згідно з цим планом, в листопаді УЗ планує перевезти 3,2 млн тонн зернових, в тому числі 2,66 млн т — на експорт, а в грудні — 3,25 млн тонн, з яких 2,7 млн ​​тонн — на експорт. Найбільші обсяги «розписані» на Південно-Західну залізницю: їй належить перевезти близько третини всього вітчизняного зерна — 983,9 тис. тонн в листопаді і 997,4 тис. тонн в грудні.

За словами директора з економіки та фінансів «Укрзалізниці» Андрія Рязанцева, між станціями розподілено тільки 70% запланованих обсягів перевезень зернових вантажів, інші 30% будуть перевозитися при наявності вільної тяги.

Рязанцев зазначив, що план розроблений за погодженням з учасниками робочої групи, що відповідає за оперативне вирішення питань логістики в агросекторі. Нагадаємо, група була створена після наради в Міністерстві агрополітики, на якому зернотрейдери і УЗ намагалися знайти оптимальний варіант поліпшення системи перевезень зернових вантажів.

Заступник директора з логістики компанії «Торговий дім «Дельта Вілмар» Валерій Ткачов вважає, що ідея заздалегідь планувати перевезення зернових — правильна, оскільки ефективно працювати в колишньому режимі, коли горизонт планування становив всього 3-4 дні, вже неможливо.

Однак він висловив ряд зауважень. Зокрема, на думку Ткачова, таке планування доцільно здійснювати в автоматичній системі (АС) «Месплан», тоді як нинішній план створений на основі даних, які УЗ зібрала у профільних асоціацій. «АС «Месплан» була впроваджена ще в 2007 році з метою відмовитися від подачі заявок на перевезення вантажів у паперовій формі. І передбачає створення в системі робочого кабінету клієнта залізниці, який дозволяє подавати заявку на перевезення вантажів і обробляти її», — пояснює Ткачов.

Крім цього, планування доцільно здійснювати терміном на один місяць. «Оскільки не кожна компанія за три місяці може сказати, з якого елеватора вона відвантажить зерно. Це можуть зробити тільки ті, хто має свої власні елеватори. Та й то — більше, ніж на три місяці вперед, вони сказати не можуть», — вважає Валерій Ткачов.

На думку Юрія Щукліна, експерта в області зернової логістики, ініціатива «Укрзалізниці» здатна радикально поліпшити ситуацію з перевезенням зерна, але лише в тому випадку, якщо всі учасники ринку будуть контролювати виконання плану, а не кинуться домовлятися з УЗ «в індивідуальному порядку». «Поліпшення перевезень — категорія суто суб’єктивна, і залежить вона від того, з чиєї позиції порівнювати результат — чиновника УЗ, експедитора або виробника зерна», — говорить він.

Валерій Ткачов, в свою чергу, висловлює побоювання, що нинішній формат планування перевезень УЗ може поставити учасників ринку в нерівні умови. «Поки що «Укрзалізниця» своїм плануванням охопила великі компанії-вантажовідправники, а у дрібних виробників можуть виникнути складнощі з доступом до нього», — застерігає він.