Тренд на здоровий спосіб життя може збільшити доходи українських аграріїв. Зокрема, великі перспективи для сільгоспвиробників відкривають вегани — люди, чий стиль життя має на увазі відмову від вживання м’ясних продуктів, птиці, риби і будь-яких продуктів тваринного походження, включаючи яйця. Попит на веганські продукти в Україні щорічно збільшується в два рази.
Рудольф Краєвський, засновник і генеральний директор Vegano Hooligano — мережі веганських кафе з п’яти закладів, розташованих в Києві, Одесі та Івано-Франківську, розповів iAgro, які можливості ця соціальна культура відкриває для аграріїв.
Українські вегани зараз споживають, в основному, імпортну продукцію. Ми намагаємося вибирати українські продукти, але, на жаль, нам багато чого не вистачає — від елементарної картоплі до селекційних видів мікрогріну. Співвідношення імпорту та внутрішнього виробництва веган-продукції становить 90:10, і це відкриває величезні перспективи для українських виробників.
Попит на веганське харчування щорічно збільшується в два рази за рахунок нових споживачів. Така оцінка заснована на кількості відкритих спеціалізованих закладів, онлайн-проектів, і громадських проектів.
Українські аграрії можуть поставляти Мікрогрін, хорошу зелень, помідори в сезон і т.д. — внутрішній ринок досить ємний, плюс є перспективи по експорту.
Перші кроки вже робляться. У нас є постачальник — успішний бізнесмен в Київській області. У літній сезон він вирощує грунтову листову культуру — зелень, капусту, прянощі, а взимку переходять на теплиці. Є й інші локальні виробники в Київській області з великими обсягами виробництва. Вони працюють на елітні ресторани з продукцією високої якості, постачають салат, той же мікрогрін. Є кілька виробників батата — це дуже корисний продукт. І, природно, садові культури — горіхи, яблука, фрукти і ягоди.
Який усереднений портрет українського вегана? Це люди 13-50 років, найбільш група — в діапазоні 18-35. Як правило, це самодостатні люди, які отримали гарну освіту і мають достатній життєвий досвід, щоб проявити відповідальність. У них усвідомлене ставлення до свого здоров’я і до шкідливих продуктів. Як правило, це люди, які знайомі з культурою всього світу, тобто космополіти. І ідея веганства об’єднує їх в спільноту.
Що їдять вегани? У мережі «Vegano Hooligano» за шість років існування бренду найпопулярніша позиція це рол з фалафель — рол в лаваші, як шаурма, тільки веган-формат з різними соусами. Якщо взяти загальну продовольчий кошик України, то в ній, за моїми оцінками, веганської продукції 50%. Я маю на увазі не веганської в прямому, енциклопедичному розумінні, а рослинні продукти. Все, що робить веган — це просто виймає з кошика м’ясо, молочні продукти, яйця, тобто всі продукти, тваринного походження, і у нього залишається ще половина обсягу зелені — салатів, свіжих овочів, фруктів. На місці аграріїв я орієнтувався б як раз на цих споживачів, їх стане ще більше. Від загальної кількості населення України є ще до 20% людей, які потенційно вегетаріанці.
Тренд на веганство ще не досяг буму. Веган-заклади відкриваються переважно в великих містах. Наприклад, в Києві по два на рік і більше.
Веганські кафе в нашій країні — це складний бізнес. Тому що ресурс коштує дорого, а оборот не дуже великий. Середній чек по веганському харчуванню в сегменті кафе становить 120-150 гривень, а в сегменті «стрітфуд», там, де немає посадки і швидке обслуговування — 80 гривень.
Вкладені інвестиції в проект веганського кафе окупаються не раніше, ніж через три роки. Але усереднити складно, так як багато змінних, в першу чергу локація.
Що повинні робити аграрії, щоб збільшити кількість споживачів їх продукції саме в веганському сегменті? Що стосується кафе і ресторанів, то фермер повинен почати співпрацю з основними постачальниками. Постачальники дуже зручні для закладів, оскільки ти за одне замовлення отримуєш практично всі культури, які потрібні. Це дуже важливо. І другий напрямок — це вихід в рітейл. Якщо у аграрія є веганські продукти, то йому залишається зробити кілька кроків, щоб доставити їх в супермаркети з практично необмеженим обсягом продажів. Це реальний шлях до монетизації і збільшення продажів.