Укрзалізниця запускає новий спосіб перевезення зерна, формуючи маршрутні поїзди з 54 вагонів-зерновозів не на одному елеваторі, а на певних ділянках залізниці — полігонах.
Нагадаємо, що протягом минулого року Укрзалізниця через дефіцит локомотивів пропонувала різні способи оптимізації залізничних перевезень зерна. Серед іншого, Укрзалізниця розглядала варіант закрити або обмежити вивезення зерна приблизно з двох сотень малозавантажених залізничних станцій, що викликало шквал критики з боку зернотрейдерів. В результаті монополіст став подавати локомотиви і вагони тільки на елеватори, на яких можна було завантажити відразу весь зерновий маршрут — 54 вагони. Таких елеваторів налічувалося близько 70. На інші станції до кінця року Укрзалізниця виділяла вагони і локомотиви за залишковим принципом, і в підсумку 95% перевезень зерна довелося на маршрутні елеватори.
У зв’язку з цим Українська зернова асоціація (УЗА) спільно з Центром транспортної логістики (ЦТЛ) відпрацювали механізм створення східчастих маршрутів, який передбачає формування відправних маршрутів у 54 вагони не з однієї станції, а з декількох сусідніх елеваторів і залізничних станцій, об’єднаних в один залізничний полігон. Перший ступінчастий маршрут був формуватися на онлайн-платформі Transithub, запущеній в кінці минулого року компанією «Кернел» для здійснення залізничних перевезень спільно з іншими компаніями і експедиторами.
Директор ТОВ «Алмейда Груп» Максим Волченко повідомив iAgro, що якраз зараз йде завантаження першого ступінчастого маршруту — 30 вагонів компанія «Алмейда Груп» завантажує на станції «Рубіжне», ще 24 вагони компанії «Кернел» завантажує на станції «Кабанне».
Зернотрейдери оцінюють експеримент позитивно, оскільки такий спосіб перевезення зерна дозволить відправляти вантажі з малозавантажених станцій. «Добре, що залізниця пішла назустріч, і невеликі елеватори зможуть здійснювати завантаження зерна. Особливо це позитивно для таких складних регіонів, як Донецька й Луганська область», — сказав Максим Волченко.
Валерій Ткачов, заступник директора з логістики компанії «Торговий дім «Дельта Вілмар» вважає формування східчастих маршрутів першим кроком в напрямку нормалізації ситуації з відправкою зерна. «Ідея хороша, тому що вона допоможе вивозити зерно вагонними відправками з малозавантажених станцій, які не в змозі сформувати цілий маршрут з 54 вагонів», — сказав він.
У той же час, механізм відвантаження зерна можна ще вдосконалити. Зокрема, тариф на перевезення вагонів в ступінчастому маршруті зараз такий же, як при вагонній відправці. «Тариф при ступінчастому маршруті доцільно було б зробити вище, ніж при маршрутній відправці, але дешевше, ніж при вагонній», — сказав Ткачов.
Також формування ступінчастих маршрутів можна було б організувати на майданчику ЦТЛ Укрзалізниці, оскільки це скоротило б ланцюжок подачі заявок. Зараз компанії подають свої заявки на перевезення до Української зернової асоціації, звідки спільна заявка направляється в УЗ. Крім того, деякі компанії у зв’язку з вимогами внутрішньої безпеки побоюються працювати на майданчиках інших приватних компаній.
Також, на думку Валерія Ткачова, Укрзалізниці та відправникам вантажів потрібно переймати європейський досвід перевезень, коли, наприклад, залізна дорога вивішує чіткий графік руху локомотивів, і клієнт може, подавши заявку, «підчепити» свої вагони до того локомотиву, який його більше влаштовує.
Укрзалізниця обіцяє, що на ступінчасті маршрути виділятиме до чверті вагонів і локомотивів. Представники трейдерів вважають оптимальним показник на рівні третини вагонного парку.