Виробники шоколаду в Україні вже майже оговталися від кризи, що викликала різке зниження експорту їх продукції, і поступово повертають втрачені позиції. Якщо в 2013 році експорт склав 166,1 тис. тонн, то в 2014 році обсяг продажів на зовнішні ринки впав до 96 тис. тонн, в 2015 році — ще майже на третину, до 67,7 тис. тонн, а в 2016 році — знизився до мінімуму за останні шість років — до 58,5 тис. тонн. «Падіння експорту шоколаду в 2013-2015 рр. було викликано ускладненням торговельних відносин з Росією і, як наслідок, закриттям цього ринку для українських постачальників. За цим послідували проблеми в торгівлі з Білоруссю і Казахстаном, в які український шоколад також поставлявся в великих обсягах», — пояснює причини падіння експорту консультант аналітичного департаменту компанії Pro-Consulting Андрій Мокряк.
Однак досягнувши дна, виробники почали повертати втрачені позиції, і експорт українського шоколаду росте вже другий рік поспіль, хоча і не настільки швидкими темпами. За даними Pro-Consulting, в 2017 році в порівнянні з 2016 експорт зріс на 4,3% до 61 тис. тонн, а за минулий рік у порівнянні з 2017 — збільшився ще на 3,9%, до 63,4 тис. тонн. «Українські кондитери почали розширювати ринки збуту, поки — за рахунок збільшення їх кількості. Якщо в 2013 році більше 40% припадало на експорт в Росію, то в 2018 році частка найбільшого торгового партнера не перевищувала 10%», — пояснив Мокряк.
Зростання експорту шоколадної продукції обумовлене в першу чергу освоєнням нових перспективних ринків і зміцненням позицій на ринках Європи і США, повідомила iAgro асоціація «Укркондпром», уточнивши: експорт в ОАЕ в 2018 році виріс на 78%, а з 2015 року — майже в чотири рази, також з 2015 року експорт шоколадної продукції в Сполучені Штати виріс приблизно у вісім разів, в країни ЄС — удвічі.
При цьому, уточнили в «Укркондпромі», в торгівлі з країнами СНД продовжується падіння обсягів — експорт на ці ринки за період з 2015 року скоротився на 35%, в 2018 році падіння склало близько 13%. «В першу чергу, зниження відбувається через значний приріст логістичних витрат. Як відомо, з 2016 року Росія заборонила транзит кондитерської продукції через свою територію, що відразу ж призвело до значного подорожчання логістики — приблизно в 2,5 рази. У 2018 році ситуація з експортом в країни Центральної Азії і Кавказу тільки погіршилася, тому що «Укрзалізниця» підняла ставки плати за використання вагонів в шість разів, що призвело до ще більшого подорожчання логістики і як результат — кінцевої вартості продукції. Українську кондитерку на цих ринках тепер заміщає російська продукція», — повідомила асоціація «Укркондпром».
Однак поки українські кондитери нарощують продажі за кордон, на їх власному ринку стає все більше імпортного шоколаду. За даними Pro-Consulting, в 2018 році імпорт шоколаду в Україні виріс в порівнянні з 2017 роком більш ніж на третину — на 37% до 27,9 тис. тонн. На думку Андрія Мокрякова, динаміка імпорту шоколаду безпосередньо пов’язана з поведінкою валютного курсу, особливо коли мова йде не про товари першої необхідності. «У 2017 і 2018 роках зміна курсу не перевищувала 5%, а на тлі зростання платоспроможності попиту зросла і частка споживачів імпортної продукції. Ще один фактор — імпортний ринок в три рази менше обсягу продукції, що відправляється на експорт. А чим менший об’єм в цілому, тим більша його чутливість за абсолютним і відносним зростанням», — пояснив він.
«Укркондпром» зазначає, що значні темпи зростання імпорту шоколаду обумовлені збільшенням поставок з ЄС: близько 93% імпорту цього продукту в Україні — саме з європейських країн, і в 2018 році він зріс на 38%. «Це пов’язано, в першу чергу, зі взаємним збільшенням товарообігу між Україною і Євросоюзом унаслідок підписання Угоди про зону вільної торгівлі», — повідомила асоціація.Але тут цікава динаміка: якщо порівнювати з 2015 роком, то експорт шоколадної продукції з України в ЄС збільшився за цей час в два рази, імпорт — в 3,7 рази. У той же час, в 2018 році темпи зростання експорту та імпорту шоколаду в торгівлі з Європою росли вже порівнянними темпами, і український експорт шоколаду в Євросоюз виріс більш ніж на 34%.
У підсумку, якщо в 2015 році частка країн ЄС в структурі українського експорту шоколаду була близько 14%, то на даний момент — 28,5% українського експорту шоколаду йде на європейський ринок. «Це говорить про те, що українські виробники активно освоюють цей ринок, попри певні перешкоди. Вітчизняній кондитерці досить складно потрапити на полиці торгових мереж в ЄС через особливості їх роботи з постачальниками продукції», — відзначають в «Укркондпромі».
При цьому, за попередніми даними «Укркондпрома», в 2018 році виробництво шоколаду в плитках (з начинкою і без) зросло досить істотно — майже на 33% у порівнянні з 2017 роком, але асоціація не приводить абсолютних цифр виробництва.
У Pro-Consulting трохи інші цифри: за даними компанії, в 2018 році виробництво шоколаду в Україні зросло на 21,7% до 73,1 тис. тонн. Однак при цьому виробництво шоколаду з додаванням зернових, фруктів і горіхів збільшилося в півтора рази, звичайного шоколаду без начинки — на 10%, а шоколаду з начинкою — скоротилося на 2%.