«Укрзалізниця» хоче залучити елеватори в систему планування відвантажень зерна з наступного маркетингового року. Як повідомив на «круглому столі» «Агровиробники vs Укрзалізниця» 21 лютого директор філії Центр транспортної логістики ПАТ «Укрзалізниця» Сергій Підгородецький, УЗ хоче зобов’язати елеватори складати план перевезень зернових і нести фінансову відповідальність за наявність вантажу, під який вона подає вагони.
Він зазначив, що зараз іноді складається ситуація, коли УЗ подає вагони на елеватори, але ті простоюють, оскільки немає достатнього обсягу зерна для завантаження. «Ми стикалися з ситуаціями, коли ми надаємо вагони елеваторів, а зерна немає. Вагони простоюють в очікуванні, коли дадуть зерно», — пояснив Сергій Підгородецький.
Елеватори будуть змушені запровадити систему місячного планування перевезень і підтверджувати плани з перевезення. За словами Сергія Підгородецького, якщо елеватори не захочуть нести відповідальність за наявність зерна для навантаження, «Укрзалізниця» може відмовити в поданні вагонів на цей елеватор.
Сам механізм фінансової відповідальності елеваторів ринку поки незрозумілий, оскільки елеватор не є власником зерна — він його тільки зберігає. «Зерно не належить елеватору, і звідси — відповідальність повинна бути покладена на власників вантажу і в першу чергу — на великих експортерів. А технічно виконати заявлене відвантаження елеватори мають можливість», — вважає головний аналітик компанії Zernovoz.ua Олександр Глущенко.
При цьому він зазначив, що якщо санкціями за невиконання таких планів стане неподання «Укрзалізницею» вагонів на елеватори, то, можливо, це і буде тим інструментом впливу, який призведе до більш ретельного планування перевезень.
Менеджер з логістики компанії AgroGeneration Олексій Шахов розповів iAgro, що сьогодні УЗ допрацьовує систему планування перевезень «Месплан» і хоче надати доступ до неї в тому числі і елеваторів, щоб ті давали «добро» на плани навантажень. Оскільки іноді експедитори заявляють кількість вагонів, які елеватор просто фізичні не може завантажити. «Наприклад, на одному елеваторі п’ять трейдерів, вони хочуть вивантажити своє зерно в один і той же місяць, але елеватор цього фізично зробити не може. А «Укрзалізниця» не розуміє реальної можливості елеватора, і просто подає туди вагони», — описав він приклад ситуації і пояснив, що приблизно таке узгодження зараз видає морський порт. «На порт ти не можеш відправити вагони без узгодження, що він готовий прийняти цю культуру», — сказав він.
За словами Олексія Шахова, юридично питання про узгодження плану перевезень елеватором можна оформити шляхом підписання додаткової угоди до договорів на використання під’їзних шляхів, існуючих сьогодні між УЗ і елеваторами.
Експерт спрогнозував, що деякі елеватори не захочуть брати на себе додаткову відповідальність перед «Укрзалізницею», в той час як деякі дуже чекають цього нововведення. При цьому він прогнозує, що узгодження плану подачі вагонів не призведе до суттєвого підвищення цін на послуги елеваторів.