Картопля — другий хліб українця, і за цінами на цей овоч борщового набору споживачі стежать дуже пильно. У листопаді минулого року ціна на картоплю побила рекорди зростання — вона піднялася за місяць на 35% і на початок грудня була найвищою за останні п’ять років. iAgro вирішив розпитати картоплярів, чого чекати в нинішньому році. Виконавчий директор Української асоціації виробників картоплі Оксана Руженкова розповіла, чому площі під картоплею цього року виростуть, чому це не є дуже добре, чи чекати напливу в Україну картоплі з Єгипту, і яким може бути урожай молодої української картоплі.
Перспективи-2019
У сезоні-2019 площі під картоплею в Україні будуть рекордно збільшено — на 35-40%. Відбудеться це тому, що в 2018-му вперше за чотири роки склалася сприятлива для виробників ціна на продукт, що привернуло увагу багатьох виробників. Однак подібне розширення площ загрожує складнощами.
Справа в тому, що за останні 20 років в Україні сформувався сегмент професійних господарств, які повністю механізували виробничий процес: вони мають не тільки посівні комплекси, обприскувачі та розкидачі добрив, комбайни для збирання картоплі, а й гідні овочесховища, лінії сортування і фасування продукції. Ці великі підприємства цілком можуть дозволити собі розширення площ, розуміючи, що на їх продукцію існує стабільний попит. У той же час на ринку присутні дрібні виробники, як їх ще називають одно- і п’ятигектарниками, яких можна назвати аматорами — вони не настільки пильно стежать за цінами, не мають чіткої схеми реалізації продукції, але думають, що якщо в минулому році ціни на картоплю були високі, то вони посадять в цьому році картоплю, зберуть урожай, і в наступному сезоні будуть на коні.
Насправді це велика помилка, оскільки професіоналами їх не назвати — не дуже добре розбираються в технології вирощування, в питаннях захисту і внесення добрив для другого хліба українців. І такі виробники не завжди орієнтуються, у кого купувати насіння, поставивши на чільний критерій «дешево». Якщо професійні господарства купують насіння класу «еліта» або першої репродукції, то такі горе-фермери беруть насіння другої або навіть третьої репродукції, отримують нижчу схожість, нижчу якість картоплі. При цьому слід додати, що минулий рік був важким через кліматичні умови, і якісний посівний матеріал виростити не вдалося ні в Україні, ні в Європі. А той, що був на ринку, вже розкуплений професійними господарствами.
Відповідно, Україна може зіткнутися з тим, що ринок картоплі буде серйозно перенасичений, ціна впаде, а якість — бажатиме кращого. У такій ситуації пощастить тільки крохмальним заводам.
Висновки-2018
Сезон-2018 для картоплярів України був досить складним: ринок захлинувся молодою картоплею, ціна на неї була нижчою за собівартість. Якщо раніше Україна поставляла ранню картоплю в Росію і Білорусь, то в 2017 році ринок Митного союзу закрився — на його території були введені єдині Правила карантину імпортованої продукції. Сталося це в розпал сезону вирощування, і через недостатню інформованість виробників експорт був припинений. Його вдалося відновити шляхом освоєння нового для українських картоплярів механізму — встановлення ділянок, вільних від карантинних організмів. Тобто, це поля, які сертифікувалися за певною схемою, з трьома обов’язковими перевірками інспектора фітосанітарної служби, який в підсумку видавав господарству відповідний сертифікат, і тільки з ним можна було експортувати картоплю в країни ЄАЕС. А дрібні виробники з півдня України виростили молоду картоплю, завантажили її в вантажівки і рушили до кордону з Білоруссю, де і були зупинені. Вони були змушені «скидати» картоплю за копійки на оптових ринках України. Ціна на молоду картоплю, яка завжди була захмарною для покупців і дуже приємною для виробника, впала нижче плінтуса.
На жаль, схоже аматорський сегмент картоплеводів за рік так і не зрозумів, що ж сталося в сезоні-2018 з традиційним експортом в країни Митного Союзу. Цього року нічого не змінилося, їм як і раніше потрібно буде проходити процедуру сертифікації, і молода картопля знову може знизити цінову температуру на ринку. Всі, хто розширив площі, можуть увійти в основний сезон збуту картоплі, який традиційно починається в кінці серпня – у жовтні, з дуже низькими розцінками, які навряд чи когось порадують.
Саме тому Українська асоціація виробників картоплі активно лобіює відкриття експорту в ЄС. Ми також звернулася до Міністерства агрополітики з проханням про сприяння в розробці механізму транзиту української картоплі в європейські НЕ-ЄС-країни: Македонію, Албанію, Сербію, Хорватію, які, як і ЄС, що постраждали від недобору врожаю. У минулому році вони відчували серйозний дефіцит і активно цікавилися українською картоплею. Такий механізм транзиту можна запозичити у виробників органічної продукції, коли продукція проходить сертифікацію тут, в Україні, потім запаковується в контейнери або трейлери, і слід до місця призначення.
Єгипетський привіт
Зараз в Україні вже завезли картоплю з Єгипту врожаю грудня-січня, але обсяг його — невеликий. Постраждала від посухи сезону-2018 Європа вперше за багато років зіткнулася з дефіцитом картоплі — недобір склав 30-40%. Європейські картопляри не тільки не змогли забезпечити експортні поставки, а й на внутрішньому євроринку було «не густо». Цей недолік мав покрити Єгипет, який виростив достатній обсяг, якого б вистачило для задоволення попиту евроспоживачів. Тому єгипетська картопля піде, в основному, на задоволення їхніх апетитів, а в Україні поставки будуть незначними.
Ціни на «свою молоду»
У цьому році в Україні досить рання весна. На півдні України, де супер-ранню картоплю вирощують в плівкових теплицях, вона була посаджена в кінці лютого. Тому приблизно до 10 травня біля українців буде молода картопля місцевого виробництва. Як вже говорилося, вона не буде експортуватися в Білорусь, ціна на неї буде досить адекватна. Українська картопля врожаю 2018 року зараз активно йде на експорт, єгипетської картоплі на прилавках супермаркетів буде не так вже й багато, тому молода картопля може увійти в сезон за ціною на рівні єгипетської (22-24 гривні), а може бути і ще вище — 30 гривень за кілограм. Якою буде ціна на осінню картоплю, сказати дуже складно, особливо якщо пам’ятати про розширення площ не тільки під столовою картоплею, а й картоплею на переробку, зокрема чіпси, де спостерігається серйозне пожвавлення в зв’язку з заходження на ринок компанії Pepsico.