Міністр інфраструктури Володимир Омелян під час візиту до Одеси пообіцяв, що на в’їзді в кожен одеський порт буде стояти ваговий комплекс, який перевірятиме вантажні автомобілі на перевантаження.
«Будь-яка фура, яка буде заходити в порт, буде підлягати обов’язковому вагового контролю», — заявив міністр. Скоро буде збір нового врожаю, і до портів потягнуться низки вантажівок із зерном. Як посилення вагового контролю може позначитися на перевезеннях і темпах експорту, iAgro розпитав експерта Центру транспортних стратегій Андрія Ісаєва.
Після того, як влада почала боротися з перевантаженням автомобілів на дорогах, середня відстань транспортування зерна автотранспортом значно скоротилася. Якщо раніше автомобілем везли на 200-300 км, то зараз — до 100 км. Чому це пов’язано з проблемою перевантаження? Чим більше вантажу візьме на борт автомобіль, тим дешевше обійдеться транспортування 1 тонни. Автомобіль із завантаженням в межах норми може конкурувати з залізницею при перевезенні на відстань до 100 км, але якщо потрібно відправити його на набагато більшу відстань, то залізницею буде дешевше. Однак якщо в автомобіль завантажити 40 тонн замість належних 24, то автоперевезення цілком може конкурувати з залізницею і на відстані 300 км, і на 400 км.
Зерно дуже чутливе до вартості транспортування, і учасники ринку дуже уважно відстежують, яким транспортом його дешевше возити. Як тільки почалася боротьба з перевантаженням, одразу багато замовників відмовилися від далеких поїздок автомобілями і стали возити дешевшою залізницею. Автомобілями возять переважно ті, кому потрібно відправити на невелику відстань.
На українських дорогах планувалося встановити сотню вагових комплексів для контролю перевантаження. Але 100 комплексами можна покрити тільки основні напрямки, адже у нас дуже висока щільність автомобільних доріг. Саме тому зараз говорять про те, що зважувати автомобілі будуть на в’їзді в порт — там контролювати набагато простіше, ніж ставити вагові комплекси по всій Україні.
Мені здається, що процес переходу перевезень зерна з перевантажених автомобілів на залізницю вже запущений і йде. Тому контроль автомобілів на в’їздах в порти не повинен стати несподіванкою для ринку — ринок уже йде від перевантаження. І хоча колапсу з перевезеннями зерна я не очікую, все ж я б акцентував увагу на тому, що «Укрзалізниці» варто підготуватися до майбутнього сезону. Оскільки у неї або не вистачає вагонів, або останнім часом дуже велика проблема з тягою, коли нічим тягнути вагони. «Укрзалізниця» повинна забезпечити ефективну роботу того парку, який у неї є. І ситуація з перевезеннями зерна буде не гірше, ніж в останні 3 роки.