5 фактів про ринок грибів, яких ви не знали
Максим Єнченко, директор «Національного грибного агентства Umdis» — про те, як функціонує один з найбільш закритих ринків в Україні.
Україна входить в ТОП-10 європейських країн — виробників грибів.
Виробництво грибів в Україні внутрішньо орієнтовано. 90% ринку культивованих грибів — це печериці, глива займає близько 9% ринку, і 1% припадає на інші гриби — ерінги, різні види опеньків та ін.
Офіційна статистика і реальність на грибному ринку відрізняються в кілька разів. За даними Держстату України, в минулому році недержавні сільськогосподарські підприємства виростили 14,83 тис. тонн грибів (з них печериць 14,42 тис. тонн), в тому числі в фермерських господарствах було вироблено 590 тонн. Реальні обсяги виробництва печериць в Україні, за даними «Національного грибного агентства» — більше 50 тис. тонн. і. починаючи з 2014 року, ринок збільшується в середньому на 3-5% в рік.
Паралельно існує абсолютно «дикий» ринок лісових грибів, збирають які дуже багато людей. З цього сегменту статистика не ведеться. Але, природно, чим вище урожай лісових грибів, тим гірше ринку культивованих. Вирощують їх стільки ж, а ціна просідає — особливо в вересні і жовтні, коли йде масовий збір лісових грибів.
Імпорт грибів в Україні не вигідний через низькі внутрішні ціни
Імпорту печериць в Україну практично немає. У нас дуже низькі ціни і з ними ніхто конкурувати не може.
В Україні близько 300 ферм з виробництва печериць, з них великих — близько 100 підприємств. Кількість компаній з року в рік скорочується. Коли у тебе зовсім маленький обсяг виробництва — вартість виходить занадто висока для ефективної роботи. Найбільше грибів виробляють в Київській області.
Що стосується виробництва екзотичних грибів, то опеньки вирощує один виробник в Запоріжжі, ерінгі — виробляє промислово одна компанія в Київській області, є 2-3 виробники шіїтаке.
Експорт почав розвиватися тільки останні кілька років і його обсяг все ще не великий.Експорт грибів роду Agarius (шампіньйони) в 2017 році зріс порівняно з 2016 роком майже в 13 разів на 490,5 тонн до 533 тонн, з них 443,3 тонн було поставлено в Молдову, 85,4 тонн — в Білорусь, в Європу — 1,89 тонн, в інші країни — 12,41 тонн.
Протягом року ціни на гриби можуть відрізнятися в 4 рази
Ціноутворення на гриби схоже з формуванням цін на квіти, воно одне з найдинамічніших на ринку овочів і фруктів. У цього товару дуже маленький термін зберігання і є можливість регулювати обсяги виробництва в короткостроковому періоді. Це призводить до того, що ціни коливаються — навіть невеликий надлишок дає сильне просідання за ціною, а нестача призводить до її значного підвищення. Протягом року різниця в цінах може бути чотирикратною.
Щодня між мережами супермаркетів, оптовиками і переробниками йдуть торги, і, в залежності від пропозиції і ситуації на ринку, рухається ціна.
Українці споживають більше грибів, ніж в середньому європейці
Споживання в Україні становить близько 1,4 кг культивованих грибів на людину в рік, по лісових грибах показник не нижче. Цей продукт популярний, у нас є історичні традиції його споживання. В Європі споживають грибів в середньому менше, ніж в Україні, хоча є винятки в розрізі окремих країн. Наприклад, у ФРН споживання грибів — більше 3 кг. А є країни ЄС, де і до 1 кг в рік не дотягують.
Грибники користуються всіма пільгами сільгоспвиробників
Підтримка від держави на ринку грибів раніше була, як і у всіх аграріїв, у вигляді компенсації ПДВ. Зараз її скасували. Продовжує працювати єдиний сільгоспподаток, що є значною підтримкою галузі. Бізнес клімат не з кращих, умови роботи незрозумілі. На питання «Що треба зробити, щоб легально вирощувати гриби?» немає однозначної відповіді.
Державні органи реєструють такі запити, але у відповідь надішлють лист, що вам треба відповідати законодавству і нормативним актам. Конкретики немає.Проблема номер один на ринку грибів — це нестача робочої сили. Люди їдуть, працювати нікому. На такі професії як «збирач гриба» дуже великий попит в Європі, особливо в Польщі. Потрібно дуже постаратися, щоб зберегти кваліфікований персонал на підприємстві.
Проте перспективи ринку сприятливі. Попит постійний, є тенденція до його збільшення за умови стабільності цін. Плюс, у нас дешевша робоча сила і у нас в надлишку сировини для вирощування грибів. Таким чином, ми можемо свій ринок збільшити і експортувати на сусідні ринки в значних кількостях, і успішно на них конкурувати.