Латвійські виробники курячих яєць об’єдналися проти будівництва в Латвії українською компанією Ovostar Union фабрики з виробництва яєць. Місцева преса рясніє розгорнутими статтями про те, що прихід виробника з України посилить і без того жорстку конкуренцію на внутрішньому ринку. У Латвії ринок яєць характеризується надвисокою конкуренцією: попри те, що латвійські компанії випускають удвічі більше яєць, ніж споживає внутрішній споживач, на прилавках можна побачити також продукцію з Естонії, Литви, Польщі та Фінляндії.
За даними відкритих джерел, Ovostar Union хоче побудувати в Валкському краї Латвії фабрику, вклавши 50 млн євро інвестицій. Крім того, як повідомила Ovostar Union, в березні цього року вона придбала 89% латвійської компанії OE Product, щоб через неї працювати на європейському ринку. У своїй антиукраїнській риториці місцеві виробники ставлять під сумнів якість українського продукту.
«Варто зазначити, що українські виробники яєць — єдині, хто пропонує споживачам Латвії з-за меж ЄС продукцію, яка не була визнана як така, що виготовлена згідно з європейськими вимогами», — зазначив член правління місцевої птахофабрики Balticovo Томс Аушкапс. Як запевняє iAgro генеральний директор Асоціації птахівників України Сергій Карпенко, вся продукція, яку виготовляють для ринку ЄС і експортована українськими підприємствами, проведена у відповідність з європейськими вимогами — і в плані безпеки, і в плані добробуту птиці, і в плані забою, але місцевих гравців це не переконує. Він зазначив, що після активізації експорту в ЄС українськими компаніями, європейські гравці активізували захист своїх позицій на внутрішньому ринку. «Вони постійно, як в пресі, так і на рівні компетентних органів, піднімають питання про те, наскільки українська продукція (не) відповідає європейським вимогам», — сказав Сергій Карпенко.
Опір українським аграрним холдингам на європейському ринку останнім часом тільки наростає. Як повідомляв iAgro, в березні цього року, після того, як Європейська комісія дозволила птахокомплексу «Авіс», що входить до агрохолдингу «Авангард» Олега Бахматюка, постачати продукцію на ринок ЄС, виробники курячих яєць в Польщі і Чехії почали заявляти про небезпеку експансії українських компаній на ринок ЄС.
А вже в середині травня французька влада відмовила українському «Миронівському хлібопродукту» Юрія Косюка у купівлі виробника курятини Doux Group, віддавши перевагу місцевої компанії LDC, що діє спільно з компанією з Саудівської Аравії Al-Munajem.
Економічний експерт Борис Кушнірук вважає, що українські агрохолдинги вже стали досить потужними, щоб бути загрозою для європейських компаній. Але, оскільки потенціал зростання виробництва у нас досить великий, а постачання продукції на ринок ЄС — обмежені, українські агрохолдинги все частіше роблять спроби придбати компанію в Європі, щоб таким чином вирішити проблему доступу до європейського ринку.
«Фішка» наших агрохолдингів в тому, що вони вже досить напрацювали технології і зрозуміли, що можуть на європейському ринку обігравати місцевих бізнесменів. А враховуючи, що в Європі ціни — вище, доступ до капіталу — дешевше, наші виробники виграють просто за рахунок того, що вони дуже ефективні і добре розуміють ту сферу, в якій ведуть бізнес. Європа буде чинити опір, але і український бізнес буде продовжувати спроби експансії, тому що для нього європейський ринок дуже цікавий — це ж 500 млн споживачів з високим рівнем доходів», — сказав експерт.