Як аграрії зможуть скористатися Бескидським тунелем

Як аграрії зможуть скористатися Бескидським тунелем

Пропускна здатність в напрямку ЄС збільшилася. Тепер справа за квотами на постачання

Як аграрії зможуть скористатися Бескидським тунелем

Минулого тижня був запущений Бескидський тунель — один з найбільших інфраструктурних проектів, реалізованих за останні роки в Україні. Тунель поліпшив залізничне сполучення між Львівською та Закарпатською областями і дозволив «Укрзалізниці» збільшити вантажопотік в західному напрямку, адже, як заявив Президент Петро Порошенко на його відкритті, 60% експортного потоку по залізниці йде саме через цю ділянку.

В.о. голови правління «Укрзалізниці» Євген Кравцов сподівається, відкриття нового тунелю дає можливість розширювати експортний потенціал українських товарів. «За останній рік ми бачимо збільшення експорту вантажів в сторону Європи більш ніж на 3%, імпорту — більш ніж на 30%. Загалом через старий тунель за рік пройшло 20 млн тонн вантажів. Це дуже велика цифра. Вона свідчить, що попит і необхідність в залізничних перевезеннях в сторону Європи є», — сказав він.

Українські агровиробники, роблячи ставку на продаж своєї продукції в країни Європейського Союзу, хочуть отримати швидкий і дешевий спосіб доставки вантажів.

iAgro звернувся до експертів із запитанням — чи призведе відкриття Бескидського тунелю до збільшення вантажопотоку аграрної продукції залізницею в країни ЄС або скорочення терміну доставки товарів.

За словами Олексія Сорокіна, керівника проекту «Перевезення агропродукції» компанії AsstrA-Associated Traffic AG, для кінцевого споживача перевезення аграрних вантажів залізницею через Бескидський тунель буде дешевше, ніж автомобільним транспортом. Тому «Укрзалізниця» могла б конкурувати з автотранспортом, однак за умови, що залізниця вирішить проблему з дефіцитом вагонів, локомотивів і машиністів. «У разі ж, якщо ситуація з рухом на Львівській залізниці залишиться на тому рівні, на якому вона знаходиться зараз, то, з тунелем або без, буде відбуватися зворотний процес», — сказав Олексій Сорокін.

Представник однієї з транспортно-експедиторських компаній, який тісно працює з «Укрзалізницею» на умовах анонімності пояснив iAgro, що Бескидський тунель — це тільки частина проблеми залізничних перевезень. Основні труднощі з перевезенням вантажів залізницею полягають не в низькій пропускній спроможності тунелю, а в дефіциті вагонів і локомотивної тяги, який збільшує термін перевезень залізничним транспортом в цілому по Україні. «Якщо відкриття Бескидського тунелю скоротить термін руху вагонів на дві доби — це, безумовно, добре. Але, якщо через дефіцит локомотивів вагон по території України їде 15 днів, то два дні економії за рахунок тунелю суттєвої ролі в термінах доставки вантажів не грають», — сказав він.

Обсяги перевезень залізничним транспортом продукції українського аграрного сектора в західному напрямку незначні. Як зазначив екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, в напрямку Європи через цю ділянку залізниці йде залізорудна сировина і вантажі в контейнерах. «Для транспортування сільгосппродукції цей напрямок не дуже затребуваний», — сказав він.

За словами Олексія Сорокіна, обсяги перевезень зерна та інших аграрних вантажів залізницею в західному напрямку залежать від квот на експорт продукції, встановлених ЄС для України. «При чому все квоти справно вибираються повністю. Тому, збільшення обсягів транспортування залежить не від тунелю», — сказав він.