Бізнесмен Василь Хмельницький, відомий в минулому як співвласник «Запоріжсталі», а тепер — проектів в торговій і житлової нерухомості, а також творець інноваційного парку UNIT.City вирішив заробити на аграрному ринку. Як повідомив бізнесмен на своїй сторінці в Facebook на території індустріального парку «Біла Церква» він має намір створити спільне українсько-китайське виробництво тракторів.
Василь Хмельницький запевнив, що вже підписав з китайським партнером контракт на 4 млн доларів, який передбачає великовузлове складання китайських тракторів в Україні. Назву китайської компанії він не повідомив. Він розраховує, що в наступному році обсяг контракту може збільшитися до 20 млн доларів. «В Україні є щорічний попит на 20 000 тракторів. Виробляти тут 1000 тракторів на рік — це точно цікаво. А потім відкриється і європейський ринок», — розповів він про перспективи співпраці з китайськими виробниками.
Бізнесмен розраховує, що в майбутньому частина комплектуючих для китайської техніки буде виготовлятися в Україні.
В Україні на сьогодні найбільш значимий виробник сільськогосподарських тракторів — Харківський тракторний завод (ХТЗ), що належить власнику групи компаній DCH Олександру Ярославському. За минулий рік ХТЗ випустив майже 800 тракторів, і такі ж плани по виробництву — на цей рік. При цьому ХТЗ планує продати на українському ринку близько 300 тракторів, і 500 — відправити на експорт.
Слід зазначити, що в Україні покупки вітчизняної техніки українськими аграріями стимулюються за рахунок державної підтримки — уряд встановив, що при покупці української техніки аграрій отримує компенсацію в розмірі 25% її вартості. Для фермерів в цьому році діє екстра знижка ще + 15%, тобто сумарно техніка для них виходить на 40% дешевше.
ХТЗ повідомив, що за 2017 рік при діяла компенсації в 20% він продав 87 тракторів на суму 127,7 млн грн (проте в минулому році програма де-факто заробила тільки в кінці літа). Для отримання компенсації за придбану українську техніку, вона повинна відповідати вимозі щодо локалізації виробництва в Україні на рівні не менше 45% в 2018 році. Таким чином, трактори ХТЗ потраплять під дію держпрограми підтримки, а трактори Василя Хмельницького — ні.
Аналітик аграрних ринків «Українського клубу аграрного бізнесу» Петро Лахай не готовий коментувати проект, «якого ніхто не бачив». «Китайська сторона ще нічого не заявляла з цього питання», — акцентує він. За словами Петра Лахая, в 2017 році на українському ринку було продано близько 5 тис. тракторів потужністю від 50 к.с., і попит в минулому році на цю техніку був найвищим з 2008 року. За оцінкою експерта, частка українців тракторів на ринку становить до 10%, однак відрізняється за сегментами: серед малих тракторів частка досягає 30%, а серед тракторів потужністю від 200 к.с. української техніки просто немає. При цьому серед тракторів потужністю до 50 к.с на українському ринку до 80% займає китайська техніка, а серед тракторів потужністю від 50 до 200 к.с. 90% ринку «тримає» виробник з Білорусі.
У той же час, генеральний директор Pro-Consulting Олександр Соколов вважає, що попит на трактори в Україні буде рости щорічно. На його думку, їх ступінь зносу в Україні перевищує 70%, а за рахунок державних пільг і відновлення кредитування з’явиться можливість оновлювати парк техніки.
За оцінками Pro-Consulting, на сьогодні ринок тракторів імпортоорієнтований. Виробництво в Україні представлено в сегменті техніки великої потужності, яка підходить для великих підприємств і занадто дорога для малих і середніх фермерів. На імпортні зразки припадає понад 90%, з них більша частина використовувані трактори. Що стосується цінової політики, то вона залежить від типу і потужності. Найдорожчий сегмент — це трактори світових торгових марок з Європи і США.