Россільгоспнагляд із 6 червня ввів тимчасові обмеження на постачання в Росію молока та деяких інших видів молочної продукції з Республіки Білорусь. Російське відомство пояснило ці заходи тим, що з Білорусі продовжує надходити небезпечна молочна продукція.
Під обмеження потрапили постачання:
— молока і вершків пастеризованих, стерилізованих і ультрапастеризованих наливом;
— молока і вершків сухих, концентрованих, консервованих і згущених;
— сироватки молочної наливної, концентрованої, сухої;
— концентрату сироваткового і молочного білка.
Під заборону потрапила продукція в споживчій тарі об’ємом більше 2,5 літрів, постачання в тарі меншого обсягу не обмежувалися.
Максим Фастєєв, провідний аналітик «Інфагро», вважає, що основна мета заборони — спроба вплинути на динаміку закупівельної ціни сирого молока в Росії, яка знижується з початку календарного року. Ще одна мета обмеження білоруських продавців біржових молочних товарів і сировини — подальше їх повернення на ринок, але вже з підключенням до єдиної системи ветеринарної сертифікації (так звана система «Меркурій»). Цю систему РФ планувала впровадити з 1 червня, але, схоже, не зовсім готова до запуску і є висока ймовірність його чергового перенесення.
Також не можна виключати і політичні причини введення ембарго: по-перше, РФ часто використовують заборони білоруської молочки, як важіль впливу в переговорах на макрорівні, по-друге, у РФ змінився голова Мінсільгоспу.
Наслідками для РФ такої заборони стане зміцнення цін на біржові молочні товари, що вже спостерігається.
Наслідки для Білорусі від заборони — подальше накопичення запасів товару, які за основними біржовими молочним продуктам (сухе молоко і сироватка, масло, сири) вже знаходяться на рівні двомісячного обсягу виробництва. Перед Білоруссю постала необхідність пошуку додаткових можливостей їх реалізації на третіх ринках, а значить, і необхідність зниження ціни продажу до конкурентного рівня.
Наслідки для України полягають у ризику загострення конкурентної боротьби з білоруськими виробниками на зовнішніх ринках, в першу чергу — в Африці, на Близькому Сході та у Китаї. «Білоруські чиновники заявляють, що Україна — це головний конкурент для білоруської молочки на експортних ринках. І це дійсно так», — сказав Фастєєв.
На внутрішньому ринку також може стати «тісніше». «Великі оператори з Білорусі, безсумнівно, розглядають Україну як потенційний ринок. Попри наповненість української полки вітчизняною продукцією, у білорусів є зазор для зростання, а саме — міф (в який вірить частина українців) про вищу якість білоруської продукції. Хоча топові українські компанії, як мінімум, нічим не поступаються колегам з РБ», — вважає він.
Собівартість виробництва білоруської продукції в середньому за рік приблизно відповідає українській молочці, або трохи дорожче, якщо врахувати витрати на доставку в Україну.
На думку заступника голови асоціації «Укрмолпром» Зінаїди Карпенко, зараз — не найкращий час для експансії білоруських молочних продуктів на український ринок: влітку в Україні і свого молока достатньо, а купівельна спроможність українського населення — низька. У той же час вона зазначила, що у білоруських виробників є деякі переваги — їх молочне виробництво, в основному, великотоварне (на відміну від України, де частка виробництва молока в підсобних господарствах набагато вища), і це дає виробникам з РБ переваги за собівартістю.
Довідка
За даними Держслужби статистики України, за останні три роки обсяг імпорту молочних продуктів з Білорусі потроївся — з 0,8 млн доларів у 2015 році до 2,3 млн доларів у 2017 році. За підсумками 2015 року молочні продукти з Білорусі займали 2,4% в загальному обсязі імпорту, а за підсумками 2017 року — вже 3,8%.
Через нарощування виробництва молока в Росії обмежень, що вона вводить, частка РФ в загальному обсязі експорту білоруської молочки скоротилася з 96,6% у 2015 році до 90,3% в 2017 році, а за січень-лютий 2018 року впала ще на 7 %. Це змушує білоруських виробників нарощувати продажі в інші (крім Росії) країни СНД. При цьому Україна — одна з країн, з якою торгівля, на думку білоруських чиновників, йде найбільш активно.