Низькі ціни, широкі перспективи: 15 тез про майбутнє ринку олійних

Низькі ціни, широкі перспективи: 15 тез про майбутнє ринку олійних

Попри зниження прибутковості бізнесу, українські переробники мають хороші можливості для виходу на нові ринки

Низькі ціни, широкі перспективи: 15 тез про майбутнє ринку олійних

Майбутнє світового олійного ринку і місце українських виробників олії в ньому обговорювалися на VI Міжнародній конференції «BLACK SEA OIL TRADE-2018». iAgro побував на ній і послухав, про що говорили виробники і експерти.

Світовий ринок

Про попит на олію

Попит на олію у світі зростає за рахунок приросту населення і підвищення його купівельної спроможності — з 2010 до 2018 рік споживання олії у світі виросло з 19 до 24 кг на одну людину. І буде рости далі.

Про трансформацію ринку

У наступні 10-15 років відбудеться серйозна трансформація ринку олійних, і список цільових ринків буде змінюватися. Наприклад, якщо ще в 2000-х роках Африка була «безнадійним» ринком для продажу, то через 10 років це вже «зростаючий» ринок, а сьогодні — навіть «надихаючий».

Про конкуренцію

Конкуренція буде розвиватися в усіх напрямках. Одна з основних сфер, де це буде відбуватися — сфера виробництва. Найефективніший інструмент для нарощування виробництва — розширення площ. Однак у випадку з країнами Чорноморського регіону перспектива нарощування площ не виглядає вражаючою.

Про вплив політики на економіку

Політичні фактори роблять все більший вплив на ринки, і ринок олійних не виняток. Втрата американськими фермерами ринку збуту сої в Китаї — найяскравіше з останніх підтверджень. В майбутньому вплив політики на товарні ринки буде тільки зростати, і це буде знижувати вірогідність чисто економічних прогнозів.

Про ціни на олію і олійні

Сьогодні ціни на пальмову олію (яка посідає перше місце в світі за обсягами виробництва і експорту, і таким чином диктує ціни на всі інші олії), найнижчі за останні кілька років. У той же час обсяги виробництва — рекордно високі, і це ще більше тисне на ціни. Запаси сої в світі в кінці сезону 2018-19 рр. будуть високими, і це ще один фактор тиску на ціну. Ціни на пальмову олію будуть знижуватися і далі, але в 2020-21 році очікується сплеск цін, який буде викликаний провалом в урожаї плодів олійної пальми.

Про торгову війну США і Китаю

Експерти схиляються до того, що торговельна війна між США і Китаєм не буде врегульована — принаймні, найближчим часом, і американські фермери відчують проблему реалізації рекордного врожаю сої — 53,8 млн тонн.

Про глобальний перерозподіл ринків

Зіткнувшись з втратою китайського ринку збуту, американці запропонують сою європейським покупцям. А фермери в США на наступний рік засіють вивільнені з-під сої площі кукурудзою.

Про «зелене» паливо

Все більше олії-сирцю буде використовуватися для виробництва біодизеля. Сприяти цьому буде і очікуване зростання цін на нафту.

Український ринок

Про площі

Площі під олійними культурами в Україні ростуть швидше, ніж в середньому по світу. Цього року соняшник вийшов на перше місце за площами — близько 6 млн га, і обігнав за цим показником навіть пшеницю. Тому не виключено, що найближчим часом між усіма олійними і всіма зерновими розгорнеться жорстока конкуренція за кожен гектар посівних площ.

Про експорт

Україна виробляє майже 6 млн тонн соняшникової олії, з яких тільки 700 тис. тонн — рафінована, решта експортується в сирому вигляді. Частка України на світовому ринку соняшникової олії — близько 58%. Обсяг експорту української олії у фізичному вираженні зростає, але через падіння цін на світовому ринку приріст валютного виторгу, що надходить від продажу олії, значно відстає. Таким чином, прибутковість українського олійного сектора знижується. Ціни у світі на рослинні олії падають і тягнуть вниз ціни на соняшникову олію, найбільшим виробником якого є Україна. Внаслідок цього і ціна на соняшник — найнижча за останні 10 років.

Про лобізм

Лобіювання «соєвих правок» українськими переробниками олійних — чітке підтвердження попередньої тези: щоб підтримати рентабельність бізнесу, переробникам довелося вдатися до допомоги держави. Однак наскільки підтримка галузі державою буде ефективною в майбутньому — велике питання.

Наприклад, фермери в США, втративши китайський ринок збуту для своєї сої через політику Дональда Трампа, отримали в якості компенсації 12 млрд доларів держпідтримки, але при цьому сказали: «Спасибі, звичайно, але нам потрібні ринки збуту!».

Про перспективи зростання переробки

Потужності з переробки олійних ростуть випереджальними темпами в порівнянні з приростом площ під цими культурами, і через рік-два досягнуть 20-22 млн тонн на рік. Як наслідок, конкуренція за сировину на внутрішньому ринку буде тільки збільшуватися. Уже сьогодні переробники, за даними асоціації «Укроліяпром», продаючи масло по 630-670 дол./т, змушені платити за соняшник 430 дол.

Про створення власного бренду

Україна експортує переважно сиру олію, яка в інших країнах очищається, пакується і продається далі, в тому числі і в треті країни вже під «чужими» брендами. Одним з виходів для українських виробників в умовах, коли все більш знижується маржинальність виробництва сирої олії, називалося створення для українського продукту власного бренду і його просування. Така ідея виношується вже три роки. Для порівняння — створення власних брендів і позиціонування на ринку оливкової олії тепер дозволяє його виробникам продавати свій продукт дорожче, ніж інші олії.

Про перспективи шроту

У світі зростає попит на високопротеїнові корми, і для України відкриваються хороші перспективи збуту соняшникового шроту. Навіть якщо не брати до уваги Китай, попит на шрот буде рости у В’єтнамі, Індонезії та Таїланді.

Про спільні підприємства в Індії

Індія сьогодні — один з найбільших імпортерів олії (при споживанні на рівні 21-22 млн тонн на рік імпортується 14-15 млн тонн). Внутрішнє виробництво в найближчі роки зростатиме, на відміну від імпорту, якому пророкують зростання в найближчі 10 років, оскільки доходи населення збільшуються, а потенціал зростання споживання — величезний (при середньосвітовому споживанні 24 кг на душу населення індійці споживають всього 16 кг). Хоча основну імпортну позицію займає пальмова олія, соняшникова вважається на індійському ринку «преміальною» і буде другою за обсягами в імпортному кошику. Тому крім поставок сирої олії, індійці пропонують створювати у них спільні підприємства, щоб очищати, упаковувати і брендувати олію, яка буде продаватися не тільки на їхньому ринку, а й експортуватися далі.