Все вище і вище: «Укрзалізниця» знову збільшує тарифи на вантажоперевезення

Все вище і вище: «Укрзалізниця» знову збільшує тарифи на вантажоперевезення

Транспортування зерна подорожчає на 13-15%, соняшнику — на 21-22%. Це буде вже четверте підвищення в поточному році

Все вище і вище: «Укрзалізниця» знову збільшує тарифи на вантажоперевезення

«Укрзалізниця» вирішила підвищити тарифи на використання вагонів, внаслідок чого загальний тариф на перевезення зерна може зрости на 13-15%, а на перевезення соняшнику — на 21-22%.

Як повідомляє Центр транспортної логістики (ЦТЛ) УЗ, правління компанії вирішило ввести нові ставки плати за використання вагонів, що належать компанії, нові ставки плати за використання її вагонів за межами України, а також нові коефіцієнти порожнього пробігу вагонів. Вони будуть введені в дію через 30 днів після публікації цього рішення в газеті «Урядовий кур’єр».

Нові ставки добової вартості використання вагонів-зерновозів майже на 48% вище за попередні: 1266 гривень на добу в порівнянні з нинішніми 855,6 гривень на добу.

Підвищення тарифів за використання вагона призведе до подорожчання загальної вартості перевезення зерна і олійних вантажів. «За моїми підрахунками, на 13-15% буде підвищення загального тарифу на зернові вантажі, а по соняшнику — близько 21-22%», — підрахував на прохання iAgro заступник директора з логістики компанії «ТД» Дельта Вілмар» Валерій Ткачов, додавши, що більш точно можна буде сказати після того, як всі складові тарифів будуть внесені в електронну систему, підраховують кінцеву вартість перевезень вантажів.

Різке підвищення тарифів протягом бюджетного року унеможливлює коректне бюджетування і планування фінансових показників господарської діяльності підприємств, обсягів виробництва і продажу, вважають експерти з логістики Європейської бізнес Асоціації. Вони також застерігають, що подібні кроки перевізника ускладнюють контроль собівартості продукції і знижують надходження інвестицій. «Тому, на нашу думку, повинна бути загальнодержавна модель тарифоутворення на залізничні перевезення. До того ж тарифи повинні встановлюватися на економічно обгрунтованому рівні під контролем незалежного регулятора — Національної комісії з питань регулювання транспорту», — йдеться в коментарі ЄБА.

Однак це не єдине нововведення «Укрзалізниці». 10 жовтня вона оголосила, що з листопада цього року вводить передачу вагонів в оренду своїм клієнтам через систему державних закупівель ProZorro.Продажі, яка вже встигла зарекомендувати себе «як прозорий і справедливий спосіб встановлення ціни на товари і послуги». «Таким чином ми забезпечимо транспарентний і реально діючий механізм отримання «Укрзалізницею» ринкової вартості за використання вагонів нашими клієнтами», — запевнив в.о. голови правління УЗ Євген Кравцов.

Однак тут є невелика, але дуже важлива деталь — на аукціони за системою ProZorro будуть виставлятися не всі наявні в наявності вагони, а тільки 5%. І за цими 5% буде визначатися ціна для всього вагонного парку в залежності від виду та дати оренди. Природно, що на тлі загального дефіциту вагонів для перевезення зерна попит на зерновози, пропоновані через ProZorro.Продажі буде дуже високим: це практично 100%-на гарантія їх отримати. І в результаті ціна на оренду цих вагонів може сильно зрости, ставши орієнтиром для встановлення ціни на інші 95% зерновозів.

«Історія з ProZorro — це PR-акція, щоб відвернути увагу від реального колапсу з транспортуванням вантажів», — вважає Валерій Ткачов. За його словами, сьогодні найбільші проблеми при транспортуванні вантажів — непрозора система розподілу вагонів і закриття малодіяльних станцій.

Після того як «Укрзалізниця» відключила систему автоматичного розподілу порожніх вагонів між клієнтами, вона почала направляти 80% вагонів на зернові маршрути (коли зерном вантажиться відразу вся партія з 54 вагонів), а на повагонну відправку (1-3-5 вагонів) давала вагони тільки за залишковим принципом. Ринок з цим змирився, і УЗ пішла далі — вона стала відправляти всі вагони тільки на маршрути, і перестала подавати їх для вагонної відправки.

З листопада ситуація ще більше драматизує: тепер залізничний монополіст буде подавати вагони тільки на відправні маршрути — весь залізничний маршрут (54 вагони) вантажиться тільки на одному елеваторі, і потім відправляється тільки в один порт призначення. «З 750 елеваторів на залізниці лише 50-70 можуть зробити відправний маршрут. «Укрзалізниця» потихеньку закрутила гайки», — сказав Валерій Ткачов.

За його словами, це призведе до того, що відправка зерна в порти з території України буде проходити через елеватори, що належать шести великим компаніям. «З такою кухнею через 5-7 років на ринку залишиться від трьох до п’яти компаній, які мають власну інфраструктуру: маршрутний елеватор, свій рухомий склад і термінали. А всі решта трейдерів зможуть купувати зерно на своїх терміналах в портах (у кого вони є), а всередині України вони працювати не будуть. Конкуренція на ринку зникне», — припустив він.

Разом з тим, зловживання на залізниці при розподілі вагонів фіксуються і зараз. Так СБУ у Вінницькій області викрила злочинну схему місцевого залізничного начальства, по якій чиновники ПЗЗ незаконно надавали окремим логістичним компаніям «переваги» для прискорення вантажоперевезень окремих компаній. Сума хабара за безперешкодну подачу одного вагона становила в середньому 100 доларів. «Розрахунки здійснювалися як з використанням банківських карткових рахунків, так і готівкою. Співробітники СБ України задокументували, що протягом 2017 зловмисники отримали майже два з половиною мільйони гривень», — йдеться в релізі прес-служби СБУ.