Конфлікт між Україною і Росією в Керченській протоці введення воєнного стану, що послідувало за ним, поставили експортерів зернових вантажів з портів Азовського моря в скрутне становище. Для суден, що прямують до Бердянського і Маріупольський морські порти, підвищилася вартість страховки. Це стало другим етапом підвищення витрат на транспортування зернових вантажів з Азова — ще раніше для суден, що йдуть в Бердянський і Маріупольський морські порти, збільшилася вартість фрахту.
Директор департаменту аналітики компанії Marcoрolo Commodities Олена Нероба розповіла iAgro, що після того як Росія стала затримувати судна перед проходженням Керченської протоки на 3-5 днів, вартість фрахту підвищилася на 3-5 доларів за тонну зернового вантажу. Це призвело до того, що зерно з цих портів стало неконкурентним. Однак це торкнулося виключно портів Азова, на вартості фрахту суден, що йдуть в порти Чорного моря, ситуація ніяк не позначилася. «Решта портів працюють, як і працювали. Там фрахт не подорожчав», — сказала вона.
Після інциденту з українськими військовими катерами в Керченській протоці і введення українською владою воєнного стану, для судів, які слідують в Бердянськ і Маріуполь, підвищилася і вартість страховки. Інформацію про це в коментарі iAgro підтвердив президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов.
Однак страховка подорожчала, знову ж таки, виключно для портів Азова. Олександр Штефанець, член правління компанії Shtef Logistic, яка базується в Одесі і займається контейнерними відправками зернових вантажів, розповів iAgro, що його компанія ніяк не відчула на своїй роботі подорожчання послуг зі страхування суден в портах Чорного моря.
У той же час він пояснив, що вирішення питання про підвищення тарифів на страхування судів не проходить через офіси українських страхових компаній — власниками суден, що вивозять зерно з українських портів, є в переважній більшості іноземні компанії, як і страховики, що спеціалізуються на страхуванні морських суден. Крім того, великі міжнародні зернотрейдери фрахтують судна для вивозу українського зерна не через свої офіси в Україні, а через головні офіси в Женеві чи Парижі. Тому питання про страхові премії за додаткові ризики для судновласників вирішується за межами України.
Тим часом великі міжнародні страхові компанії, що спеціалізуються на страхуванні морських перевезень, вже попередили своїх клієнтів про проблеми з заходом в порти Азовського моря. Зокрема, страхова корпорація Lloyd (найбільша в світі корпорація, що здійснює страхування судів), ще 28 листопада повідомляла, що судна, які проходять через Керченську протоку в українські порти, можуть зіткнутися із затримками і перевірками. Клуб взаємного страхування The Swedish Club, який здійснює страхування на морському транспорті, у своєму повідомленні від 28 листопада вказав, що військовий стан в Україні введено тільки в регіонах, що межують з Росією, і ніяких обмежень по роботі портів в Бердянську та Маріуполі не спостерігається. Але разом з тим він попередив, що російська влада може винаходити різні причини, щоб затримати іноземні судна, що проходять через Керченську протоку в напрямку портів Бердянська і Маріуполя.
Російська компанія «Глогос проект», що займається фрахтом суден, в своєму аналітичному огляді за період 26 листопада — 2 грудня зазначила, що після введення воєнного стану в Україні багато судновласників стали закладати додаткові ризики у вартість страховки, і таким чином піднімати тарифи на фрахт. Компанія також повідомила, що судновласники, чий флот йшов на навантаження в Бердянський і Маріупольський морські порти, «в односторонньому порядку відмовилися від виконання цих рейсів, тому ставки звідти значно підросли».
Цю інформацію iAgro на умовах анонімності підтвердив і один з трейдерів, що працюють в Бердянському порту. «Питання навіть не в ціні фрахту, судновласники просто не хочуть йти в Азов», — сказав він.