Митники продовжують блокувати імпорт добрив до України, розширюючи список країн, вантажі з яких затримуються на кордоні. Якщо з 7 грудня зволікання стосувалися лише поставок з Білорусі, то до кінця дня 14 грудня українська митниця вже «гальмувала» постачальників з декількох напрямків.
«Заблоковано ввезення взагалі всіх імпортних добрив, вся 31-я група (у класифікації товарів згідно з ТН ЗЕД до неї входять усі добрива, – ред.). На сьогодні це – Литва, Туреччина, Узбекистан, Казахстан і, якщо не помиляюся, Грузія. Блокується і те, що завозиться залізницею, і те, що надходить морем, – розповів iAgro менеджер однієї з компаній-імпортерів, що побажав зберегти анонімність.
Представник ТОВ «БФ Трейд», яке імпортує добрива з Литви, повідомив, що його вантаж також був затриманий. «І це стосувалося не тільки нашої компанії, але і колег», – сказав він.
ІА «Інфоіндустрія», зібравши інформацію від імпортерів, повідомила, що станом на вечір 14 грудня всі митні пости, які межують з Республікою Білорусь, крім станцій Бахмач і Чернігів, залишалися заблокованими для імпорту навіть NPK-добрив. «Партія литовських добрив насилу пройшла процедуру митного очищення на одному з постів Рівненської області, азотні добрива з Білорусі не проходять митне очищення. На митних постах на станціях Хутір Михайлівський і Куп’янськ стоять вагони з російськими NPK-добривами. Крім того, на станції Куп’янськ ще не пройшли процедуру очищення казахські добрива (товар надійшов до України, відібрані проби). Автомобільні партії комплексних добрив з Воронезької області також були зупинені на кордоні», – уточнили в інформагентстві.
При цьому на заході України польські добрива ввозилися без перешкод, але на півдні – в портах Херсона і Миколаєва – не могли пройти митне очищення болгарська, грузинська і турецька аміачна селітра. Всі партії, які перетнули кордон, були розмитнені за тимчасовою декларацією з відбором проб, але без сплати мита. На російські NPK-добрива митниця пропонує сплатити мито в 43%, повідомила «Інфоіндустрія».
Тим часом на деяких залізничних станціях кількість затриманих вагонів вже обчислюється сотнями – на станції Сокаль (Рівненська область) стоїть понад 200 вагонів, у Коростені – близько 150. «Тому з прикордонних українських станцій в Білорусь пішли телеграми з проханням не відправляти вагони в Україну, щоб не затоварювати станції», – сказав менеджер компанії-імпортера. Він також підтвердив, що зупинені вагони на залізничних станціях сходу України, куди надходять вантажі з добривами з Узбекистану і Казахстану.
Причину затримки митниця ніяк не пояснює. Водночас, за словами одного з джерел на ринку, Державна фіскальна служба (ДФС) направила керівництву регіональних митниць лист, в якому вказала, що є високі ризики недостовірного декларування імпортованих добрив компаніями-імпортерами. Тому, щоб не допустити ухилення від сплати податків при імпорті, ДФС «вимагає вжити достатніх заходів для митного контролю». Серед них – митний огляд, зважування товару, фотофіксація, відбір зразків для дослідження, перевірка правильності визначення коду. Також ДФС вказує, що в разі потреби митниці можуть подавати запити на інформацію до митних органів інших країн.