Тренди Давоса: глобальне потепління, продбезпека і повторне використання тари

Тренди Давоса: глобальне потепління, продбезпека і повторне використання тари

На WEF 2019 PepsiCo і Nestle представили проект по «боротьбі» з пластиковою упаковкою

Тренди Давоса: глобальне потепління, продбезпека і повторне використання тари

Головною темою Всесвітнього економічного форуму, який в цьому році проходив в Давосі з 22 по 25 січня, стала глобалізація в епоху Четвертої промислової революції. iAgro вивчив доповідь про глобальні виклики, який щорічно напередодні форуму готують його організатори, і вибрав з нього те, що стосується аграрного сектора, а також — виробництва, постачання і споживання продуктів харчування.

Глобальне потепління

У доповіді чимало уваги приділено проблемі глобального потепління і його наслідків для всіх сфер економіки. Зокрема, якщо потепління продовжиться в нинішньому темпі, то в наступні 35 років середня температура на планеті підвищиться на 1,5 °C. В такому випадку зміна врожайності в сільському господарстві торкнеться близько 35 млн чоловік, тоді як підвищення температури на 3 °C торкнеться вже 1,8 млрд чоловік.

Щоб зупинити цей процес, будуть потрібні безпрецедентні дії щодо прискорення декарбонізації економіки. При цьому експерти відзначають, що через глобальне потепління постраждає і сільське господарство — підвищення рівня моря може призвести до збільшення засолення грунту і джерел води, які використовуються для зрошення, особливо в дельтових регіонах. Також зміна погоди, прибережні повені та шторми можуть викликати масові переселення подалі від прибережної лінії, що в свою чергу загрожує продовольчими проблемами і труднощами з водопостачанням.

Продовольча безпека

Експерти відзначають, що в останні роки загрози продовольчій безпеці зросли: на сьогодні кількість тих, що потребують екстреної продовольчої допомоги «безпрецедентно велика за останні десятиліття». У той же час для підтримки в 2050 році нинішнього рівня доступності їжі потрібно збільшити виробництво продуктів харчування приблизно на 70% в порівнянні із сучасними обсягами.

Несуть загрозу продовольчій логістиці, яка все більше глобалізується, і кліматичні зрушення. Так, з 2000 по 2015 рік обсяг продажів сільгосппродукції на міжнародному ринку виріс на 127%, тоді як зміна клімату підвищує ризики збоїв по її доставці. Наприклад, одночасне закриття портів США в Мексиканській затоці через ураган, і ключових доріг в Бразилії через зливи відразу ж приведе до скорочення вдвічі поставок соєвих бобів на світовий ринок.

До порушень поставок сільськогосподарської продукції може призвести і посилення торговельних воєн. Вихід — курс на більшу самостійність різних країн у виробництві продуктів харчування і в сільському господарстві, а також диверсифікація агросектору і використання більш стійких сільськогосподарських культур.

Потрібно вирішувати і проблему втрат в харчопромі, а також — питання переробки харчових відходів. Наприклад, в США одна людина їх продукує близько 95 кг в рік, тоді як за даними ФАО саме харчові відходи — причина викиду близько 8% річного обсягу парникових газів.

Безвідходна тара

Однак є і позитивні новини. Зокрема, в рамках форуму найбільші світові виробники, такі як Procter & Gamble, Nestle, PepsiCo, Mondelez, Danone, Unilever, а також американська компанія TerraCycle, що спеціалізується на переробці відходів, представили торговельну інтернет-платформу Loop. Вона створена спеціально для того, щоб стимулювати виробників до переходу на використання безвідходної упаковки. І таким чином — знижувати популярність одноразової тари, яка зараз виготовляється переважно з пластику, що провокує глобальне забруднення навколишнього середовища.

Зокрема, за даними природоохоронних організацій, щорічно в світі випускається понад 280 млн тонн нової пластмаси, при цьому на переробку відправляється не більше 9%. У світовий океан щорічно потрапляє від 10 до 20 млн тонн пластику, і це сміття завдає шкоди екосистемам на суму понад 13 млрд доларів на рік. Якщо нічого не робити, ситуація може ще більше погіршитися — за прогнозами, в наступні 10 років споживання пластику ризикує зрости ще на 40%. Причина — в прирості населення і збільшенні споживчої активності.

Запропонований світовими компаніями проект «Loop» передбачає повторне використання упаковки. Зокрема, на цій інтернет-платформі покупцям будуть пропонуватися товари в спеціально розробленій тарі, яку можна буде збирати, очищати, знову наповнювати продуктом і повторно відправляти на продаж. Головний виконавчий директор TerraCycle Том Закі повідомив, що така упаковка виготовляється з різних сплавів металів, скла або спеціально розроблених видів пластику. На цю ідею компанію TerraCycle наштовхнула існуюча раніше модель доставки молока в скляній тарі, що практикувалася в західних країнах: молочник привозив молоко додому покупцеві рано вранці, залишав на ганку і забирав порожні пляшки для наступної партії.

Платформа Loop почне роботу в Парижі спільно з Carrefour (французька компанія роздрібної торгівлі, оператор мережі роздрібної торгівлі — другий за величиною в світі після Walmart) і Нью-Йорку в першій половині цього року, а до кінця наступного року з’явиться і в інших країнах. Надалі система Loop буде доступна і через сайти рітейлерів-партнерів. Зараз в програмі беруть участь близько 25 компаній, однак їх число буде рости.

PepsiCo вже готова запропонувати клієнтам Loop як газовані напої, так і соки «Тропікана», а Nestle розробила для морозива Haagen-Dazs тару з алюмінію з подвійними стінками, яка зберігає холод набагато краще за нинішню картонну упаковку.