По вагонах: «Кернел» купив залізничного оператора

По вагонах: «Кернел» купив залізничного оператора

Експерти оцінили термін окупності угоди в 1,5 – 2 роки

По вагонах: «Кернел» купив залізничного оператора

Найбільший у світі виробник соняшникової олії – агрохолдинг «Кернел», що є також одним з найбільших в Україні експортерів зернових, приріс залізничним активом. Як зазначено в повідомленні на сайті Варшавської фондової біржі, де торгуються акції «Кернел», він придбав компанію-оператора залізничних перевезень «Рейл Транзит Карго Україна» («РТК-Україна») за 64 млн доларів.

«РТК-Україна» займає 15% ринку перевезень зернових вантажів, володіючи 2949 вагонами-зерновозами, і це – друге місце за кількістю вагонів після державної «Укрзалізниці».

«Кернел» вказав у релізі, що ця покупка додасть йому EBITDA на 20 млн доларів на рік, захистить від постійно зростаючих витрат на логістику і забезпечить безперебійне перевезення зерна в порти. Останній пункт особливо актуальний з огляду на те, що компанія вже в цьому році планує ввести в експлуатацію термінал TransGrainTerminal у Чорноморському порту. Його потужність з перевалки на експорт складе 4 млн тонн зерна на рік.

Згідно з даними з відкритих джерел, попередній власник «РТК-Україна» – зареєстрована в Талліні (Естонія) компанія «Нортодія Трейдинг ЛТД», бенефіціаром якої є Олексій Мігулін. А до жовтня  2017 року власником «РТК-Україна» була дехто Олена Папакрістодоуло (Elena Papachristodoulo).

За словами заступника директора Центру економічної стратегії Дмитра Яблоновського, власний вагонний парк для «Кернел» – це шлях до незалежності від «Укрзалізниці», адже розподіл вагонів, що належать держкомпанії, відбувається не завжди прозоро. Експерт зазначив, що дане придбання було логічним кроком, а наступним може стати покупка своїх локомотивів – як тільки-но в Україні з’явиться ринок приватної тяги. «Я думаю, якщо буде можливість, компанії почнуть купувати власні локомотиви», – сказав він.

Менеджер з логістики компанії AgroGeneration Олексій Шахов розповів iAgro, що холдинг Андрія Веревського до придбання «РТК-Україна» орендував у цієї компанії вагони. За його словами, тепер «Кернел» заощадить на оплаті вагонної складової, яка порівнянна із собівартістю обслуговування власних вагонів, а також на сплаті комісії компанії-експедитора.

Відповідно до підрахунків експерта, за рахунок покупки залізничного оператора економія на перевезенні кожної тонни зерна складе 300-400 гривень. «А враховуючи, що лише на цей рік «Кернел» заявив про плани перевезти 4,4 млн тонн, то сума економії виходить досить значною. У підсумку, термін окупності даної інвестиції складе півтора, максимум – два роки», – повідомив Олексій Шахов.

Вкладення в логістику зернових вантажів в Україні стали вигідним бізнесом – інвестиції, залежно від моделі використання вагонів, окупаються не більше ніж за три роки. «Наприклад, якщо інвестор просто купує вагони і здає їх в оренду, то такі вкладення повертаються за 2,5 роки без урахування вартості грошей. Якщо агрохолдинг набуває вагони, здає їх в оренду експедитору, який потім надає цьому ж агрохолдингу послуги з перевезення, то термін окупності ще нижчий. А якщо агрохолдинг сам оперує закупленими вагонами, то час окупності вкладень скорочується ще більше», – зазначив Шахов. За його словами, найвигідніший варіант – коли агрохолдинг купує вагони і будує маршрутні елеватори, з яких потім возить зерно. В такому випадку повернути інвестиції можна вже через рік.

Довідка

«Кернел» – провідний виробник і постачальник сільськогосподарської продукції з регіону Чорноморського басейну на світові ринки. Вертикально інтегрована структура компанії будується на тісно пов’язаних між собою бізнес-сегментах: виробництво, експорт і внутрішній продаж соняшникової олії; рослинництво; експорт зернових культур; надання послуг зі зберігання і перевалки зерна на елеваторах і портових терміналах.

Земельний банк «Кернел» в Україні становить 550 тис. га.

Акції компанії торгуються на Варшавській фондовій біржі з 2007 року. Найбільшим акціонером «Кернел» через Namsen LTD є Андрій Веревський, який у жовтні-грудні 2017 року збільшив свою частку з 38,13% до 39,47% (32,344 млн акцій). Cascade Investment Fund (Кайманові острови), бенефіціаром якої виступає співголова депутатської групи «Відродження» Віталій Хомутинник, володіє 6,59% акцій «Кернел».