Оновлювати рекорди по врожаю зернових Україна вже навчилася, тепер стоїть завдання вчасно цей урожай перевезти і відвантажити на кораблі, щоб продати за найвищою ціною. Тому аграріїв непокоїть питання: чи впорається «Укрзалізниця» з валом зерна в цьому році, і що вона робить для поліпшення перевезень зернових. Український клуб аграрного бізнесу провів засідання логістичного комітету, на якому представники зернового бізнесу, керівництво УЗ та експерти спробували спрогнозувати, яким буде для аграрного ринку поточний рік з точки зору логістики. iAgro вибрав найважливіші тези з виступів і дебатів усіх зацікавлених сторін.
Про ризики великих врожаїв
У минулому році був рекордний урожай зерна – 70 млн тонн. Цього року урожай, за попередніми прогнозами, очікується на рівні 69,7 млн тонн, і більшість з цього обсягу – ранні зернові. Це означає, що зернотрейдери можуть не встигнути вивезти кукурудзу, і в перевезеннях зернових будуть накладки. Разом з тим, є такий фактор, як уповільнення руху товару в порти, в зв’язку з чим компаніям важко планувати логістику, особливо на тлі того, що тариф на перевезення зернових – один з найвищих. Наприклад, зерновики платять за перевезення 70-тонного вагона з зерном до порту вдвічі більше, ніж коштує перевезення залізної руди на таку ж відстань.
Катерина Конащук, віце-президент з комерційних питань компанії AgroGeneration
Про альтернативу залізниці
Зерновикам потрібно не лише сподіватися на залізничні перевезення, а й готуватися до інших видів транспортування зернових. На залізниці є проблема з вагонами, локомотивами і інфраструктурою, і за всіма трьома напрямками ситуація погіршується. «Укрзалізниця» не зможе забезпечити перевезення додаткового врожаю зерна, який очікується в Україні в найближчі роки. Вона вже сьогодні не в змозі забезпечити ці перевезення. Показник: автомобільні дороги «вбиті», тому що частина зернового вантажу пішла на автотранспорт.
І через те, що УЗ слабшає, запрацюють інші види транспорту, і вони вже працюють. Наприклад, у 2015 році по річках було перевезено 5 млн тонн вантажів, у 2018 – понад 10 млн тонн. Річка цілком може забезпечити приріст обсягу зернових вантажів, адже в 1991 році річкою перевозилося 70 млн тонн вантажів.
Володимир Шульмейстер, директор програми аналітичного центру «Український інститут майбутнього»
Про індексацію залізничних тарифів
Ми йдемо далі шляхом автоматичної індексації тарифів на рівні всіх інших виробників. Перша індексація буде проведена на 14,2% – це індекс цін виробників промислової продукції за 2018 рік. Проект відповідного документа опублікувало Міністерство інфраструктури 15 лютого. Тепер протягом 30 днів триватиме обговорення, після чого, як ми сподіваємося, він запрацює.
Паралельно з цим ми запускаємо постанову Кабінету міністрів, відповідно до якої така індексація відбуватиметься автоматично, на основі даних про індексацію цін виробників промпродукції, які підраховує Держслужба статистики.
Андрій Рязанцев, директор з економіки та фінансів УЗ
Про гарантії
Я запропонував перейти до системи продажу обсягів перевезень, яка дозволить фіксувати вартість перевезення наперед. Це дуже важливо для зерновиків, які знатимуть заздалегідь, скільки їм коштуватиме перевезення в серпні, вересні, жовтні, листопаді або грудні. Зараз «Укрзалізниця» розробляє такий механізм. Сьогодні я уявляю його як продаж частини обсягу кожного виду вантажу з гарантованою доставкою протягом певного періоду часу. Таким чином ми поступово збільшимо обсяг вантажів, за який УЗ несе відповідальність за перевезення перед своїм клієнтом. Якщо цей механізм запрацює, то «Укрзалізниця» надаватиме послугу гарантованої доставки.
Андрій Рязанцев, директор з економіки та фінансів УЗ
Про «цехову єдність» зерновиків
Власники аграрних вантажів мають сьогодні слабку позицію. Якщо на всіх нарадах представники компаній гірничо-металургійного комплексу (яких налічується всього лише до п’яти) чітко стоять на своєму і не дають підвищувати тарифи, то всередині зернового бізнесу існують різні думки – є компанії, які бачать майбутнє в маршрутних перевезеннях, є ті, що бачать майбутнє в перевезеннях річкою, тощо. Тому зерновики поки не займають консолідованої позиції, яка б захищала інтереси всієї галузі. І трейдери, і аграрії, і переробники сільгосппродукції повинні об’єднатися і проштовхувати свої інтереси.
Валерій Ткачов, заступник директора з логістики компанії «Торговий дім «Дельта Вілмар»